Plan dla Opla

Filia General Motors zwróciła się do władz Niemiec o pomoc publiczną wartości 1,5 mld euro na sfinansowanie planu restrukturyzacji, który przewiduje zainwestowanie w nią 11 mld euro, zredukowanie załogi o 8203 osób, wyjście na zero w 2011 r. i wypracowanie zysków rok później

Publikacja: 09.02.2010 17:38

23 lutego w Brukseli rozpoczną się dalsze rozmowy związkowców z Opla

23 lutego w Brukseli rozpoczną się dalsze rozmowy związkowców z Opla

Foto: Flickr

Prezes Nick Reilly przedstawił długo oczekiwany plan restrukturyzacji Opla/Vauxhalla, zapowiedział wystąpienie o dalszą pomoc 1,2 mld euro do Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Polski i Austrii.

- Mamy już mapę drogową, wiemy, dokąd zmierzamy i pracujemy z naszymi wszystkimi partnerami, więc możemy zmienić bieg na prowadzący ku pomyślnej przyszłości — stwierdził na konferencji prasowej we Frankfurcie.

Filia GM ubiega się zatem o 2,7 mld euro kredytów i gwarancji od władz publicznych, do 2014 r. zainwestuje 11 mld euro w odnowienie w ciągu 2 lat 80 proc. gamy produktów. Firma położy nacisk na zastępcze metody napędu; przeznaczy na to miliard euro, początkowo z pomocy publicznej, potem z osiąganych zysków. W 2011 r. Opel osiągnie równowagę operacyjną, a w 2012 r. będzie mieć zysk.

Plan sanacji zakłada jednak zredukowanie zatrudnienia (obecnie 48 tys.) o 8203 etaty, 1300 w kierownictwie, administracji i dziale sprzedaży, 6903 tys. w produkcji. Na Niemcy przypadnie 3911 etatów, na Hiszpanię 900, na W. Brytanię 549. Reilly podkreślił, że firma musi zmniejszyć moce produkcyjne.

Plan przewiduje zamknięcie fabryki w Antwerpii (2377 etatów), zmniejszenie załogi w Bochum o 1799, w Saragossie zostanie zlikwidowana jedna zmiana z trzech czyli 900 osób, w Rüsselsheim 862, w Luton 369, w Eisenach i Kaiserslautern po 300. Zakłady sw Gliwicach, Ellesmere Port, Aspern i Szentgotthard nie stracą żadnego pracownika produkcyjnego.

W administracji firmy i w działach sprzedaży przewidziano redukcje: Niemcy 650, W. Brytania 150, Belgia 110, Szwajcaria (centrala GME) 80, Francja 50, Polska, Węgry, Włochy, Rosja po 40, Holadnia 20, Szwecja, Portugalia, Szwajcaria po 10, w innych krajach 50, co daje łącznie 1300.

23 lutego w Brukseli zbiorą się przedstawiciele europejskiej organizacji związkowej dla omówienia dalszych kroków w Oplu. Władze niemieckie są gotowe pomóc Oplowi, ale pod warunkiem porozumienia się pracodawcy z pracodawcami — stwierdził premier Nadrenii-Palatynatu, Kurt Beck.

Prezes Nick Reilly przedstawił długo oczekiwany plan restrukturyzacji Opla/Vauxhalla, zapowiedział wystąpienie o dalszą pomoc 1,2 mld euro do Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Polski i Austrii.

- Mamy już mapę drogową, wiemy, dokąd zmierzamy i pracujemy z naszymi wszystkimi partnerami, więc możemy zmienić bieg na prowadzący ku pomyślnej przyszłości — stwierdził na konferencji prasowej we Frankfurcie.

Czym jeździć
Nowa Skoda Kodiaq. Liczą się konie mechaniczne czy design?
Materiał Promocyjny
Sieci, czyli wąskie gardło transformacji energetycznej
Tu i Teraz
Nowa Skoda Superb. Komfort w parze z technologią
Biznes
Oszustwo „na InPost”. Nowa i bardzo groźna metoda wyłudzeń
Biznes
Zniżki w sklepach za odebrane paczki. InPost uruchamia nowy projekt
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Biznes
Rząd Donalda Tuska bez strategii dla zbrojeniówki