Kultowy włoski fiat 500 wjeżdża do Polski

W najbliższy czwartek, pół roku po światowej premierze, Fiat Auto Poland rozpocznie sprzedaż w Polsce swojego najnowszego modelu, produkowanego w Tychach Fiata 500. Nie ma co liczyć, że będzie to pojazd tani. Średnie ceny w Europie zaczynają się od ok. 10 tys. euro.

Aktualizacja: 03.12.2007 08:12 Publikacja: 03.12.2007 05:40

Kultowy włoski fiat 500 wjeżdża do Polski

Foto: AFP

Zamówienia na „500” przekroczyły 105 tys. do końca listopada we Francji, Włoszech, Hiszpanii i Szwajcarii. W Niemczech, gdzie „500” można kupić od 2 tygodni, znalazło się ponad 20 tys. chętnych do kupna. Dzisiaj auto jest na 2. pozycji listy najczęściej kupowanych małych aut miejskich (14,1-proc udział), za Fiatem Pandą (21,2 proc.), również produkowanym w Polsce.

„500” razem z Volkswagenem garbusem, Mini Cooperem BMW zaliczana jest do aut kultowych, których powrót na rynek po unowocześnieniu i delikatnej zmianie stylistyki okazał się sukcesem. Ale i Fiat mocno nad tym sukcesem pracował. Zatrudnił najlepszego projektanta na rynku – Franka Stephensona, premiera zaś rozmachem przypominała oprawę igrzysk olimpijskich. Do najnowszego auta Fiata wsiadał i premier Włoch, i gwiazdy filmowe.

Podobny sukces odniósł niemiecki volkswagen beetle – żuk (w Polsce garbus) produkowany w Niemczech od 1938 do 2003 roku. To auto niespecjalnie komfortowe, twarde, ale zdecydowanie z charakterem. Sam VW początkowo nie był przekonany do nazwy Beetle i zaczął ją stosować dopiero w sierpniu 1967 r. Garbus nieodłącznie kojarzy się z epoką dzieci kwiatów, występował w filmach, m.in. u Woody Allena i Stanleya Kubricka. Dzisiaj dobrze zachowany oryginalny beetle kosztuje ok. 20 tys. euro, niewiele mniej niż nowy model. Kolejny remake to Mini Cooper, kiedyś najpopularniejsze auto w Wielkiej Brytanii, dziś w stajni niemieckiego BMW, które odkupiło tę markę w roku 2000 za prawie 800 mln dol. od Rovera, sprzedając resztę fabryki za 10 funtów trzem brytyjskim biznesmenom.

Autem kultowym stał się również niemiecki Trabant, a teraz jest szansa, że jego produkcja będzie wznowiona. Pierwszy „trabi” zjechał z taśmy w listopadzie 1957 w VEB Sachsenring Automobilwerke w niemieckim Zwickau. Ostatni – w kolorze różowym – został wyprodukowany w 1991 r. Nie było to auto ani wygodne, ani trwałe – wykonane z tworzywa sztucznego, stąd nazwa „mydelniczka”, ale wielu Niemców z b. NRD darzy je wielkim sentymentem. Potem pojawił się na okładce albumu U2 „Achtung Baby” i znalazł się w ofercie aut do wynajęcia dla zwiedzających Berlin i Kolonię. Nowożeńcy mogą wynająć trabanta z silnikiem VW (trapolo) z kierowcą za 165 euro.

Trabant stał się autem kolekcjonerskim, a b. minister spraw zagranicznych Bułgarii Salomon Passy woził nim zagranicznych gości (był wśród nich Jan Paweł II).

Prawo do marki ma dzisiaj bawarski producent zabawek Herpa, który teraz produkuje miniaturki tego modelu. Daniel Stiegler, prezes Herpy nie ukrywa, że gotów byłby sprzedać ją BMW albo VW, który mógłby pod maskę włożyć silnik najnowszej generacji i sprzedawać nowe trabi po 30 – 50 tys. euro. Herpa już zainwestowała w produkcję pierwszych 200 sztuk. ?

Zamówienia na „500” przekroczyły 105 tys. do końca listopada we Francji, Włoszech, Hiszpanii i Szwajcarii. W Niemczech, gdzie „500” można kupić od 2 tygodni, znalazło się ponad 20 tys. chętnych do kupna. Dzisiaj auto jest na 2. pozycji listy najczęściej kupowanych małych aut miejskich (14,1-proc udział), za Fiatem Pandą (21,2 proc.), również produkowanym w Polsce.

„500” razem z Volkswagenem garbusem, Mini Cooperem BMW zaliczana jest do aut kultowych, których powrót na rynek po unowocześnieniu i delikatnej zmianie stylistyki okazał się sukcesem. Ale i Fiat mocno nad tym sukcesem pracował. Zatrudnił najlepszego projektanta na rynku – Franka Stephensona, premiera zaś rozmachem przypominała oprawę igrzysk olimpijskich. Do najnowszego auta Fiata wsiadał i premier Włoch, i gwiazdy filmowe.

Biznes
Gra o amunicję pełna fajerwerków. Kto będzie ją produkować w Polsce?
Biznes
Odpalanie eksportu zbrojeniówki. Rusza wielka promocja polskiego arsenału
Biznes
Himarsy dla Polski. Nie będzie ich aż 500
Biznes
Paczka papierosów za 5 zł to odległe wspomnienie. Podali nową cenę na 2025 rok
Biznes
Orlen może przejąć od Azotów biznes tworzyw sztucznych
Biznes
Krok bliżej do inwestycji Intela w Polsce