Donald Trump grozi General Motors. "Zabierzemy subwencje"

Prezydent Donald Trump zagroził na Twitterze, że jego administracja odbierze subwencje federalne koncernowi General Motors. Analitycy jednak twierdzą, że nie jest w stanie tego zrobić.

Aktualizacja: 29.11.2018 11:32 Publikacja: 29.11.2018 11:12

Donald Trump grozi General Motors. "Zabierzemy subwencje"

Foto: Bloomberg

ula

Wzburzenie Trumpa wywołała decyzja GM o zamknięciu swoich zakładów w stanach Maryland, Michigan i Ohio, co oznacza zwolnienie 14 tys. osób. To największe zwolnienia grupowe w koncernie od restrukturyzacji w 2009 roku.

"Jestem bardzo rozczarowany General Motors i jego dyrektor wykonawczą Mary Barrą z powodu zamknięcia zakładów w Ohio, Maryland i Michigan" – napisał Donald Trump na Twitterze. "Zamierzamy obciąć GM wszystkie subwencje, w tym (subwencje) na produkcję samochodów elektrycznych" - dodał. Donald Trump wygrał wybory prezydenckie w Ohio mocnym wynikiem, obiecując bezpieczne miejsca pracy - przypomina Bloomberg.

General Motors poinformował także, że chce przenieść produkcję swoich popularnych modeli samochodów do Meksyku i Chin oraz całkowitą rezygnację z produkcji niektórych typów samochodów, np. coraz mniej popularnych sedanów.

Groźba odebrania subwencji federalnych spowodowała spadek kursu GM na nowojorskiej giełdzie o 2,55 procent.

Jednak zdaniem analityków administracja Donalda Trumpa nie może odebrać żadnych subwencji koncernowi, ponieważ ten nie korzysta obecnie z żadnych subwencji federalnych. Jedyne wsparcie federalne to obecnie ulgi przy zakupie samochodów elektrycznych w wysokości 7,5 tys. dol. Problem jednak w tym, że korzystają z nich klienci kupujący nowe samochody elektryczne, a nie same koncerny.

Zarząd koncernu w reakcji na tweet prezydenta wydał specjalne oświadczenie w którym podkreśla, że od roku 2009 koncern zainwestował w Stanach Zjednoczonych ponad 22 mld. Dolarów i nadal chce „zachować silną obecność produkcyjną w Stanach Zjednoczonych".

Jedynym powodem zamknięcia zakładów w USA to według koncernu ich brak rentowności.

Jednak zdaniem analityków wprowadzenie przez administracje Trumpa ceł na import stali (25 proc.) i aluminium (10 proc.) znacznie zwiększyło koszty produkcji samochodów w USA. Średnio nowe samochody zdrożały przez cła o 400 dolarów.

XXVII edycja rankingu Lista 500

Gala rozdania nagród już 14 maja podczas Impact'25

Dowiedz się więcej
Biznes
Przełom w wojnie handlowej. Sprzedaż aut elektrycznych wystrzeliła
Biznes
Na Pomorzu przerzut wojsk ma być łatwiejszy
Biznes
Człowiek ze złotym klozetem, czyli korupcja w rosyjskiej drogówce
Biznes
Zełenski spotka się z Putinem. Chiny i USA na drodze do porozumienia?
Biznes
Wyszukiwarka Google już nie taka popularna. Co zrobi gigant?
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem