Milion aut z polskich fabryk

Od początku roku z naszych fabryk wyjechało już 647 tys. aut osobowych i dostawczych

Publikacja: 20.08.2008 05:00

Milion aut z polskich fabryk

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Lipiec nigdy nie był najlepszym miesiącem pod względem wielkości produkcji aut. W wielu fabrykach był to czas przerw konserwacyjnych. Tymczasem w tym roku padł rekordowy wynik ponad 94 tys. zmontowanych pojazdów – podsumował Instytut Samar. Tylko w kwietniu produkcja była większa – 102,2 tys.

Od początku roku wzrost produkcji sięga już niemal 35 proc. Oznacza to, że przekroczenie miliona wyprodukowanych samochodów jest niemal pewne. – Padnie w tym roku rekordowy milion – potwierdza Jakub Faryś, dyrektor Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Podkreśla przy tym jednak, że wynik pierwszej połowy roku to efekt zagranicznych zamówień z przełomu 2007 i 2008 roku.

Tymczasem od II kw. tego roku europejski rynek sprzedaży nowych samochodów coraz wyraźniej zwalnia. W całym pierwszym półroczu, jak wynika z danych ACEA, liczba rejestracji nowych aut osobowych w Europie spadła już o 2 proc.

To niezwykle ważna informacja, ponieważ z całej krajowej produkcji samochodów do polskich klientów trafia ledwie niecałe 2,5 proc. – Na szczęście, patrząc na to, w jakich krajach i segmentach rynki europejskie najmocniej zwalniają, na razie można optymistycznie patrzeć w przyszłość fabryk. Mimo to nie podejmę się przewidywania, jaki będzie poziom produkcji w 2009 roku. To zależy od sprzedaży w Europie – zaznacza Faryś. Na razie, po siedmiu miesiącach tego roku, liderem wśród krajowych producentów samochodów osobowych pozostaje Fiat Auto Poland. Produkcja w Tychach przekroczyła 277,8 tys. pojazdów, co oznacza wzrost aż o 42 proc.– Najczęściej produkowanym modelem Fiata jest wciąż Panda (143,5 tys. aut), ale niewiele mniejsza jest obecnie produkcja pięćsetki (121,1 tys.). Linie produkcyjne tyskich zakładów Fiata opuszczają już także fordy ka – do tej pory wyprodukowano ich 272 – komentuje Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Samar.

Wiceliderem rynku jest Opel. Produkcja aut tej marki sięgnęła 130,8 tys. (wzrost o 30,3 proc.). Dwie trzecie gliwickiego zakładu stanowi model Zafira. Trzecim producentem jest FSO. Z warszawskiej fabryki wyjechało ponad 106 tys. pojazdów, co oznacza wzrost o 39 proc.

Z kolei w segmencie samochodów dostawczych liderem jest poznański Volkswagen – w tym roku produkcja sięgnęła niemal 60,5 tys. samochodów, co daje wzrost o 11,6 proc.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autora: m.zwierzchowski@rp.pl

Lipiec nigdy nie był najlepszym miesiącem pod względem wielkości produkcji aut. W wielu fabrykach był to czas przerw konserwacyjnych. Tymczasem w tym roku padł rekordowy wynik ponad 94 tys. zmontowanych pojazdów – podsumował Instytut Samar. Tylko w kwietniu produkcja była większa – 102,2 tys.

Od początku roku wzrost produkcji sięga już niemal 35 proc. Oznacza to, że przekroczenie miliona wyprodukowanych samochodów jest niemal pewne. – Padnie w tym roku rekordowy milion – potwierdza Jakub Faryś, dyrektor Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Podkreśla przy tym jednak, że wynik pierwszej połowy roku to efekt zagranicznych zamówień z przełomu 2007 i 2008 roku.

Biznes
Firmy chcą inwestować w nowe technologie
Biznes
Jest nowa szefowa Polskiej Agencji Kosmicznej
Biznes
Blackout w Hiszpanii i Portugalii. Ekonomiści popierają podatek katastralny
Biznes
Świat zbroi się przerażająco szybko. Największe wydatki od zimnej wojny
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Odkurzacz albo setki złotych premii. Promocje w banku Citi Handlowy