Transport i energetyka wymagają reform

- Dlaczego Bank Światowy przygotowuje ekspertyzę nt. ograniczania emisji akurat dla Polski? - pytamy Erikę Jorgensen, doradcę ekonomicznego BŚ

Publikacja: 17.08.2009 19:16

[b]"Rz":[/b] Polski rząd nie zamówił jak dotąd żadnej ekspertyzy na temat ograniczania emisji gazów cieplarnianych, dlaczego więc Bank Światowy przygotowuje taki raport dla Polski?

[b]Erika Jorgensen:[/b] Mamy duże doświadczenie w doradzaniu państwom rozwijającym się, jak połączyć cele rozwoju gospodarczego z redukcją emisji dwutlenku węgla. Takie opracowania zrobiliśmy dla Meksyku, Chin, Indii, Południowej Afryki, Indonezji, Brazylii. Zdecydowaliśmy się zrobić podobny raport dla Polski, ze względu na jej duże zaangażowanie w ochronę klimatu. Polska ma poważne osiągnięcia w zmniejszeniu emisji, była gospodarzem 14 światowej konferencji klimatycznej COP14 i musi sprostać wyzwaniom unijnej polityki ochrony klimatu - czyli celom na 2020 r. Już rok temu prowadziliśmy negocjacje z polskim rządem w sprawie opracowania strategii zarządzania emisjami CO[sub]2[/sub], kryzys gospodarczy opóźnił porozumienie, ale teraz wróciliśmy do pracy. Raport będzie gotowy jeszcze przez grudniowym szczytem klimatycznym COP15 w Kopenhadze.

[b]Czy Bank Światowy chce w ten sposób podpowiedzieć Polsce strategię negocjacyjną nowego porozumienia w Kopenhadze?[/b]

Nie, pokażemy w raporcie, jak poszczególne rozwiązania dla redukcji CO[sub]2[/sub] wpłyną na wzrost gospodarczy i zatrudnienie. To będzie raport biznesowy ze wskazaniem, jakie korzyści przynoszą poszczególne technologie, jakie sektory będą najważniejsze. Już teraz możemy powiedzieć, że w przyszłości dla Polski krytyczne znaczenie dla emisji gazów cieplarnianych będzie miał sektor transportu. Co prawda sektor energetyczny odgrywa dzisiaj główną rolę, ale emisje związane z sektorem transportowym rosną bardzo szybko. Odejście od węgla też będzie ogromnie trudne dla Polski, jednak ten proces już się rozpoczął i zyskał należytą uwagę.

[b]Czy raport uwzględni dodatkowe pieniądze, jakie rząd Polski uzyska ze sprzedaży uprawnień w ramach protokołu z Kioto? Będzie to co najmniej 1 mld dolarów.[/b]

To mogą być krótkookresowe zyski, w dodatku jest dużo niewiadomych wokół tych transakcji. Nie uwzględniamy ich, koncentrujemy się na długookresowej polityce do roku 2030. Naszym raportem są zainteresowane ministerstwa gospodarki i finansów. To dobry znak, bo oznacza, że rząd poważnie podchodzi do tematu i myśli o opodatkowaniu emisji dwutlenku węgla.

[b] Dlaczego Bank Światowy angażuje się w ograniczanie emisji gazów cieplarnianych?[/b]

Już od lat 90. doradzamy rządom w zarządzaniu emisjami gazów cieplarnianych i rozwijamy rynek handlu prawami do emisji dwutlenku węgla. Zaangażowaliśmy się w wiele sektorów. Na zlecenie państw z grupy G8 przygotowaliśmy mapę drogową działań mających przyspieszyć inwestycje krajów rozwijających się w „czystą” energię. Rządy proszą nas o pomoc w przygotowaniu polityk dla rozwijania inwestycji w czyste technologie. To jest przyczyna naszego zainteresowania tą dziedziną.

[b]"Rz":[/b] Polski rząd nie zamówił jak dotąd żadnej ekspertyzy na temat ograniczania emisji gazów cieplarnianych, dlaczego więc Bank Światowy przygotowuje taki raport dla Polski?

[b]Erika Jorgensen:[/b] Mamy duże doświadczenie w doradzaniu państwom rozwijającym się, jak połączyć cele rozwoju gospodarczego z redukcją emisji dwutlenku węgla. Takie opracowania zrobiliśmy dla Meksyku, Chin, Indii, Południowej Afryki, Indonezji, Brazylii. Zdecydowaliśmy się zrobić podobny raport dla Polski, ze względu na jej duże zaangażowanie w ochronę klimatu. Polska ma poważne osiągnięcia w zmniejszeniu emisji, była gospodarzem 14 światowej konferencji klimatycznej COP14 i musi sprostać wyzwaniom unijnej polityki ochrony klimatu - czyli celom na 2020 r. Już rok temu prowadziliśmy negocjacje z polskim rządem w sprawie opracowania strategii zarządzania emisjami CO[sub]2[/sub], kryzys gospodarczy opóźnił porozumienie, ale teraz wróciliśmy do pracy. Raport będzie gotowy jeszcze przez grudniowym szczytem klimatycznym COP15 w Kopenhadze.

Biznes
Kolejny okręt Kormoran II zwodowany
Biznes
Najwięcej firm powstaje w wielkich miastach i wokół nich
Biznes
Niemiecki gigant zwolni ponad 6000 pracowników. Potężny cios w przemysł
Biznes
Orange Polska pokazał plan na lata 2025-2028. Opłaty za pakiety w górę o 12-15 proc.
Biznes
Trump i Putin o zawieszeniu broni, deregulacja w Polsce, rekordowe dywidendy na GPW
Materiał Promocyjny
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Biznes
Wiceprezes chińskiej BYD: Dla nas wyzwaniem jest dotarcie do konsumenta. Potem już idzie łatwo
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń