Zefiro podbija Chiny i chce walczyć o Polskę

Kanadyjski Bombardier rusza z produkcją 80 superszybkich pociągów Zefiro dla Chin. Pojazdy z tej rodziny zaoferuje dla PKP Intercity, które prowadzi przetarg na 20 składów

Aktualizacja: 21.06.2010 10:16 Publikacja: 21.06.2010 05:19

Bombardier chce wjechać z nowymi pociągami do Polski

Bombardier chce wjechać z nowymi pociągami do Polski

Foto: bombardier transportation

Pociąg Zefiro 380 o wyglądzie pocisku będzie podróżował po Chinach z maksymalną prędkością 380 km/godz. Projekt powstał na bazie technologii opracowanej dla ICE3, czyli niemieckiego TGV. Chińczycy zamówili 80 takich składów, w sumie 1120 wagonów za 2,7 mld euro.

– Dostawy zaplanowaliśmy na lata 2012 – 2015 – mówi „Rz” Christoph Klaes z Bombardier Transportation.

Przedstawiciele koncernu ujawnili szczegóły kontraktu podczas konferencji w głównej europejskiej fabryce Hennigsdorf pod Berlinem. W kuluarach była jednak mowa o Polsce i opóźniającym się przetargu PKP Intercity na 20 pociągów dużych prędkości, który trwa od sierpnia 2008 roku.

– 8 września planujemy otwarcie ofert. Umowa powinna zostać podpisana pod koniec roku. Dostawy zaczęłyby się już po Euro 2012 – twierdzi rzecznik PKP Intercity Paweł Ney.

Według dyrektora Bombardier Polska Janusza Kućmina koncern zaproponuje Intercity pojazd właśnie z rodziny Zefiro. Dla modernizowanej trasy z Gdyni przez Warszawę do Katowic i Krakowa kolejarze zażyczą sobie pociągów jeżdżących z prędkością do 230 km/godz., więc w grę wchodzi Zefiro 250 (z niższej półki niż najnowszy nabytek Chińczyków).

Kanadyjski Bombardier planuje udział w przetargu z polskim producentem PESA Bydgoszcz, który realizuje obecnie m.in. kontrakt na 186 tramwajów dla Warszawy za 1,5 mld zł.

Przetargiem interesują się najwięksi globalni rywale koncernu. Francuski Alstom – właściciel zakładów Fiat Ferroviaria – zaproponuje pociągi Pendolino. Włoski Ansaldo-Breda – producent składów Albatros – zapowiada start w konsorcjum z polską firmą Newag z Nowego Sącza. Niemiecki Siemens w pojedynkę zaoferuje pociągi Velaro i nie wyklucza ich montażu w Polsce.

Opóźniający się kontrakt PKP Intercity obejmie dostawę 20 superpociągów, ale także ich 12-letni serwis i budowę zaplecza postojowego na Olszynce Grochowskiej w Warszawie. Szacowany koszt to 450 mln euro.

Pociąg Zefiro 380 o wyglądzie pocisku będzie podróżował po Chinach z maksymalną prędkością 380 km/godz. Projekt powstał na bazie technologii opracowanej dla ICE3, czyli niemieckiego TGV. Chińczycy zamówili 80 takich składów, w sumie 1120 wagonów za 2,7 mld euro.

– Dostawy zaplanowaliśmy na lata 2012 – 2015 – mówi „Rz” Christoph Klaes z Bombardier Transportation.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Biznes
Trwa konkurs dziennikarski „Voice Impact Award”
Biznes
Davos w cieniu skandalu. Założyciel forum oskarżany o nadużycia finansowe i etyczne
Materiał Partnera
Kurierzy z międzynarodowymi walizkami
Biznes
Zwrot w wojnie handlowej Trumpa z Chinami. Ukraina odrzuca propozycje USA
Materiał Partnera
AI w firmie to wyzwanie dla pracowników i pracodawców