Ubiegłoroczny rynek samochodów wart był 26,2 mld zł.

Polacy najczęściej wybierają samochody z oszczędnymi silnikami o pojemności od 1,0 do 1,6 litra. Najpopularniejszą marką na polskim rynku okazała się w ubiegłym roku Skoda

Publikacja: 05.07.2011 17:21

Ubiegłoroczny rynek samochodów wart był 26,2 mld zł.

Foto: Bloomberg

Polski rynek nowych aut wart był w 2010 roku 26,2 mld zł.

Blisko 170 tys. osób pracuje na rzecz polskiej motoryzacji - szacuje doroczny raport branży przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz firmy doradcze KPMG i Baker & McKenzie. Najwięcej osób zatrudniają firmy produkujące podzespoły i komponenty dla fabryk aut w Polsce i za granicą. Same fabryki w Polsce - zdecydowanie mniej.

Według GUS, na koniec 2010 roku w samym przemyśle motoryzacyjnym zatrudnionych było 140 tys. osób. W porównaniu z rokiem poprzednim niewiele więcej - o zaledwie 300 pracowników. W dodatku zatrudnienie na koniec ubiegłego roku okazało się o 16,7 tys. miejsc pracy niższe niż w drugiej połowie 2008.

Fabryki samochodów w Polsce nie zdołały zwiększyć zatrudnienia. Na koniec ubiegłego roku pracowało w nich niecałe 31 tys. osób. Według firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl, dla przemysłu samochodowego pracuje także ok. 30 tys. osób w fabrykach produkujących wyroby z tworzyw sztucznych i gumy, wyposażenie elektryczne, czy też takie elementy wyposażenia jak fotele i szyby.

Znacznie lepiej niż stan zatrudnienia wyglądał ubiegłoroczny eksport. Każdego miesiąca z Polski wyjeżdżały produkty o łącznej wartości blisko półtora miliarda euro. W sumie za cały rok wielkość eksportu sięgnęła 17 mld euro i była wyższa niż rok wcześniej o 8 proc. Jednak do rekordowego poziomu z 2008 roku - 18,44 mld euro - pozostało jeszcze daleko.

Co z samochodami? Według PZPM, importerzy i producenci sprzedali w Polsce w 2010 roku 333.599 aut. O 13.338, tj. 4,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Średnia cena samochodu wzrosła o przeszło 6 proc. do poziomu 78,5 tys. zł. W rezultacie cały rynek nowych aut wart był 26,2 mld zł. Rekordowy popyt odnotowano w grudniu, tuż przed likwidacją kratki: sprzedaż wzrosła o 26,6 proc. wobec grudnia 2009.

Blisko jedną trzecią rynku - 29 proc. - stanowiły samochody kompaktowe, jak np. opel astra czy ford focus, najpopularniejsze w Polsce. Auta mniejsze klasy B zajęły 25 proc. rynku, natomiast udział 17-procentowy miały samochody klasy średniej, jak volkswagen passat czy ford mondeo.

Blisko dwie trzecie samochodów miało oszczędne silniki o pojemności od 1,0 do 1,6 litra. Z kolei udział Diesli osiągnął 43 proc. i w ostatnich latach zwiększył się o 10 punktów procentowych.

najpopularniejszą marką na polskim rynku okazała się w ubiegłym roku Skoda, drugi był Volkswagen. Najpopularniejszym modelem była octavia.

 

Biznes
Firmy chcą inwestować w nowe technologie
Biznes
Jest nowa szefowa Polskiej Agencji Kosmicznej
Biznes
Blackout w Hiszpanii i Portugalii. Ekonomiści popierają podatek katastralny
Biznes
Świat zbroi się przerażająco szybko. Największe wydatki od zimnej wojny
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Odkurzacz albo setki złotych premii. Promocje w banku Citi Handlowy