W poniedziałek minął termin przyjmowania ofert w przetargu na budowę Tank Terminal Europoort West — nowego terminalu paliwowego (55 ha) w porcie Rotterdam. To trzeci największy port przeładunkowy świata (po Szanghaju i Singapurze).
Jak dowiedziały się rosyjskie media, jedną z ofert złożyła rosyjska Grupa Summa należąca do pochodzącego z Dagestanu miliardera Zijawudina Magomiedowa. Według "Wiedomosti", grupa ma dużo szanse na wygraną, występuje bowiem w konsorcjum z Vitol — największym na świecie pośrednikiem w handlu surowcami (z obrotem w 2010 r. — 195 mld dol.). Trzecim uczestnikiem konsorcjum jest nienazwany armator statków towarowych.
O grupie Summa stało się w Rosji głośnio, gdy w ubiegłym roku stała się współwłaścicielem (razem z państwowym Transnieft) największego rosyjskiego portowego holdingu — NMTP, kontrolującego port w Noworosyjsku. To największy port Rosji. W 2010 r. przeładowano tutaj 133 mln ton ropy i jej produktów. Wartość portu to ok. 2,2, mld dol.
Terminal w Rotterdamie ma być mniejszy od Noworosyjskiego, ale ma zapewnioną stabilną bazę przeładunkową. Inwestycja ma kosztować ok. 250-300 mln dol.
Rosyjscy analitycy uważają, że strategia Grupy Summa (wcześniej Summa Capital) polega na utworzeniu "pływającego rurociągu" między Noworosyjskiem a Rotterdamem. Dziś i tak duża część przeładowanej w Rosji ropy płynie do holenderskiego portu.