Firmowe floty na Zachodzie maja więcej ekologicznych aut

W firmach krajów UE struktura flot różni się od tej, którą zwykle spotyka się w Polsce

Publikacja: 09.01.2012 03:24

W krajach zachodnich mniejszy jest odsetek pojazdów transportowych, za to większy w przypadku aut pełniących funkcje usługowe (używanych np. do konserwacji i naprawy obiektów). W mniejszych firmach widać także przewagę aut, z których korzystają handlowcy. Natomiast niezależnie od wielkości europejskie firmy dają większej liczbie pracowników samochody w formie motywacji.

Różnice widać także w czasie eksploatowania flotowych aut. W przypadku samochodów osobowych w małych i średnich przedsiębiorstwach w Polsce wynosi on średnio 61 miesięcy. W Europie – o osiem miesięcy dłużej. W firmach dużych jest odwrotnie: w Polsce średni czas użytkowania to 64 miesiące, w Europie – 58.

W polskich przedsiębiorstwach podział floty w strukturze firmy wyraźnie preferuje kadrę zarządzającą – w małych 48 proc. aut dostają kierownicy, za granicą tylko

26 proc., gdyż tam więcej samochodów przeznacza się dla menedżerów, działów sprzedaży, administracji wewnętrznej oraz pracowników usług technicznych. W dużych przedsiębiorstwach rozpiętość jest mniejsza. W tych ostatnich pracownicy za granicą częściej mogą wybierać samochody, które użytkują.

Zagraniczne przedsiębiorstwa przywiązują także znacznie większą wagę do kwestii związanych z ochroną środowiska. 19 proc. dużych firm

już wprowadziło pulę aut o bardzo niskim zużyciu paliwa, gdy w Polsce tylko 10 proc. Z kolei za granicą w  firmach najmniejszych zrobiło to 4 proc., w polskich zaledwie 1 proc.

W Europie widoczna jest także dużo większa troska o ograniczenie emisji dwutlenku węgla: we wszystkich rodzajach przedsiębiorstw (pod względem wielkości zatrudnienia) odsetek tych, których celem jest redukcja emisji CO2, jest ponaddwukrotnie większy niż w Polsce.

W krajach zachodnich mniejszy jest odsetek pojazdów transportowych, za to większy w przypadku aut pełniących funkcje usługowe (używanych np. do konserwacji i naprawy obiektów). W mniejszych firmach widać także przewagę aut, z których korzystają handlowcy. Natomiast niezależnie od wielkości europejskie firmy dają większej liczbie pracowników samochody w formie motywacji.

Różnice widać także w czasie eksploatowania flotowych aut. W przypadku samochodów osobowych w małych i średnich przedsiębiorstwach w Polsce wynosi on średnio 61 miesięcy. W Europie – o osiem miesięcy dłużej. W firmach dużych jest odwrotnie: w Polsce średni czas użytkowania to 64 miesiące, w Europie – 58.

Biznes
Liczne biznesy Dmitrija Miedwiediewa. Gigantyczna posiadłość ukryta nad Wołgą
Biznes
Zespół Brzoski będzie działał do końca maja. Po 100 dniach zakończy pracę
Biznes
Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta: do KPRM trafiła ocena skutków regulacji
Biznes
Inpost przejmuje brytyjską spółkę. Meloni w Białym Domu oczarowuje Trumpa
Biznes
Jak deregulacja może pomóc firmom? Ich oczekiwania sprawdził PIE