Sezon na rynku napojów bez rekordów

W tym roku na polskim rynku napojów rekordu raczej nie będzie. Od stycznia do lipca kupiliśmy ich tylko o 1,5 proc. więcej niż przed rokiem

Publikacja: 07.09.2012 02:46

Na napoje wydajemy miliardy

Na napoje wydajemy miliardy

Foto: Rzeczpospolita

– Ten rok nie będzie należał do szczególnie udanych na polskim rynku wody. Spodziewaliśmy się, że sprzedaż będzie wyższa – mówi Paweł Zieliński, współwłaściciel spółki GFT Goldfruct produkującej Kingę Pienińską.

Wprawdzie, jak policzyła firma badawcza Nielsen, tylko w lipcu sprzedaż wody butelkowanej – najchętniej kupowanego napoju bezalkoholowego w Polsce – urosła o 15 proc. Jednak łącznie w pierwszych siedmiu miesiącach roku zwiększyła się już tylko o 4,3 proc. – Branży nie sprzyja w tym roku pogoda – wyjaśnia Zieliński.

Michał Skubis, marketing menedżer w Nestle Waters Polska, producencie nałęczowianki, uważa, że w 2012 r. sprzedaż wody może urosnąć o ok. 5 proc.

Nielsen podaje, że w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy tego roku o 4,4 proc. spadł popyt na soki, nektary i napoje owocowe. Znacznie lepiej wypadły kawy mrożone i napoje izotoniczne. Wielkość ich sprzedaży poszła w górę odpowiednio o niemal 27 i 37 proc.

To jednak niszowe kategorie mające mały wpływ na łączny wynik branży. W sumie od stycznia do lipca sprzedaż napojów urosła w Polsce zaledwie o 1,5 proc.

W szybszym tempie niż wielkość rynku napojów zwiększa się jego wartość. Tylko w lipcu nasze wydatki na nie urosły o 11,4 proc., a w ciągu siedmiu miesięcy poszły w górę o 7 proc.

– To przede wszystkim rezultat podwyżek wynikających ze wzrostu cen surowców do produkcji napojów. Producenci nie są w stanie finansować ich wyłącznie własnymi środkami – mówi Iwona Jacaszek, dyrektor ds. korporacyjnych Coca-Cola HBC Polska.

Mimo spadku wielkości sprzedaży soków, nektarów i napojów, wartość tej części rynku urosła o ponad 8 proc. Joanna Bancerowska, rzeczniczka firmy Agros Nova, właściciela marki Fortuna, wyjaśnia, że oprócz podwyżek wpływ na to miały większa sprzedaż małych opakowań oraz ograniczona liczba i skala promocji.

– Ten rok nie będzie należał do szczególnie udanych na polskim rynku wody. Spodziewaliśmy się, że sprzedaż będzie wyższa – mówi Paweł Zieliński, współwłaściciel spółki GFT Goldfruct produkującej Kingę Pienińską.

Wprawdzie, jak policzyła firma badawcza Nielsen, tylko w lipcu sprzedaż wody butelkowanej – najchętniej kupowanego napoju bezalkoholowego w Polsce – urosła o 15 proc. Jednak łącznie w pierwszych siedmiu miesiącach roku zwiększyła się już tylko o 4,3 proc. – Branży nie sprzyja w tym roku pogoda – wyjaśnia Zieliński.

Biznes
Będzie więcej pieniędzy na ochronę zdrowia, więcej świadczeń, ale też dłuższe kolejki
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Biznes
Dzień przed aukcją 5G 2.0: burza o ceny, u organizatora awaria
Biznes
Niemiecki instytut Ifo: 2 proc. PKB na obronność nie wystarczy
Biznes
Największa w Rosji montownia telewizorów stanęła. Chińczycy się zwijają
Materiał Promocyjny
Najszybszy internet domowy, ale także mobilny
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Gospodarczy plan Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polscy przedsiębiorcy coraz częściej ubezpieczeni