Sprzedaż motocykli ostro dodała gazu

W I kwartale polski rynek niespodziewanie wzrósł o jedną trzecią.

Publikacja: 10.04.2014 04:21

 

Pierwsze trzy miesiące roku na rynku jednośladów okazały się wręcz znakomite. Jak podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, od stycznia do marca zarejestrowano prawie 8,9 tys. nowych motocykli i motorowerów, tj. o jedną trzecią więcej niż rok temu. – Może to być pierwsza oznaka odwrócenia trendu spadkowego, który trwa od 2009 roku – twierdzą analitycy PZPM.

W samym marcu zarejestrowano 985 nowych motocykli. To o 41,3 proc. więcej niż w tym samym miesiącu rok temu. Od początku roku sprzedano w sumie 1685 maszyn, co jest wynikiem lepszym od ubiegłorocznego o 36,7 proc.

Wyraźny lider

Zaskakujące są wyniki rankingu marek, które w I kwartale sprzedały najwięcej. Liderem jest BMW, które sprzedało 304 motocykle i wypracowało 18-proc. udział w całym polskim rynku. Bawarska marka odnotowała imponujący, 125-proc. wzrost sprzedaży, najwyższy z pierwszej dziesiątki najpopularniejszych producentów. – To wyjątkowa sytuacja, zważywszy, że średnia cena naszego motocykla to ok. 60 tys. zł – mówi dyrektor działu motocykli w BMW Polska,Robert Domański.

Ale tak duża popularność drogiej marki to nic nowego: taki trend, w którym w całej sprzedaży znacznie rośnie udział drogich modeli, widoczny jest od ubiegłego roku. Widać to po statystykach sprzedaży według pojemności silnika. Po I kwartale motocykle z jednostkami o największych pojemnościach, największe, a zarazem najdroższe, to ponad jedna trzecia całej sprzedaży.

Jednocześnie udział motocykli z najsłabszymi silnikami, o pojemności do 125 cm sześc., stopniał do niespełna jednej czwartej rynku. W tej sytuacji nie dziwi bardzo wysokie, piąte miejsce Harleya-Davidsona, który sprzedał w I kwartale 134 maszyny, o ponad połowę więcej niż rok temu, i dogania polski Romet. Ten ostatni, oferujący tanie motocykle, przez długi czas był liderem, ale teraz pod względem wielkości sprzedaży spadł na czwarte miejsce.

Pomogła pogoda

Spektakularne zwyżki sprzedaży – w I kwartale odnotowało je dziewięć marek z pierwszej dziesiątki najpopularniejszych – są efektem dobrej pogody. – Rok temu o tej porze widzieliśmy jeszcze śnieg – przypomina Jakub Rymkiewicz, dyrektor działu motocykli w Honda Poland. Jego zdaniem tak dużego wzrostu już nie należy się spodziewać. – Tegoroczne zakupy zostały po prostu przyspieszone przez wcześniej rozpoczęty sezon – tłumaczy.

Nie znaczy to jednak, że rynek nie odczuje lepszej koniunktury. Zwłaszcza że drogie motocykle są w dużej mierze kupowane przez szefów lub właścicieli firm, którzy dzięki poprawie w gospodarce będą mogli zwiększyć wydatki.

Korzystają też używane

Rynek będą także ciągnąć w górę nowe modele. Tak jest m.in. w przypadku Yamahy, która liczy w tym roku na sprzedaż powyżej tysiąca sztuk. Jednym z rynkowych przebojów ma być model MT-07 o pojemności 700 cm sześc. i mocy 75 KM. – Kolejne dostawy są już sprzedane – mówi Joanna Kazanecka z Yamaha Motor Polska.

Wzrost zainteresowania motocyklami widać także w wynikach rejestracji pojazdów używanych. Poziom sprzedaży jest tu tradycyjnie znacznie wyższy niż nowych. Od początku roku zarejestrowano 9690 maszyn, o 40 proc. więcej niż w tym samym okresie ub.r. Czołówka najpopularniejszych marek to Honda, Yamaha i Suzuki.

Pierwsze trzy miesiące roku na rynku jednośladów okazały się wręcz znakomite. Jak podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, od stycznia do marca zarejestrowano prawie 8,9 tys. nowych motocykli i motorowerów, tj. o jedną trzecią więcej niż rok temu. – Może to być pierwsza oznaka odwrócenia trendu spadkowego, który trwa od 2009 roku – twierdzą analitycy PZPM.

W samym marcu zarejestrowano 985 nowych motocykli. To o 41,3 proc. więcej niż w tym samym miesiącu rok temu. Od początku roku sprzedano w sumie 1685 maszyn, co jest wynikiem lepszym od ubiegłorocznego o 36,7 proc.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Biznes
Firmy chcą inwestować w nowe technologie
Biznes
Jest nowa szefowa Polskiej Agencji Kosmicznej
Biznes
Blackout w Hiszpanii i Portugalii. Ekonomiści popierają podatek katastralny
Biznes
Świat zbroi się przerażająco szybko. Największe wydatki od zimnej wojny
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Odkurzacz albo setki złotych premii. Promocje w banku Citi Handlowy