Volkswagen umacnia się w Groclinie

Konkurencja chce podebrać Volkswagenowi Groclin ważnego dostawcę. Koncern może kupić biznes tapicerkowy lub nawet przejąć giełdową spółkę.

Aktualizacja: 07.05.2017 20:18 Publikacja: 07.05.2017 19:46

Volkswagen umacnia się w Groclinie

Foto: Bloomberg

W piątek notowania Groclinu rosły nawet o prawie 20 proc., do 13,7 zł. W samym kwietniu kurs zjechał jednak o 28 proc., do 10,4 zł – inwestorom nie spodobała się nowa strategia, zakładająca m.in. docelowo sprzedaż głównego biznesu, związanego z produkcją poszyć do foteli samochodowych.

Piątkowa zwyżka to efekt porozumienia głównych akcjonariuszy Groclinu (dwie spółki kontrolowane przez prezesa André Gerstnera) z kluczowym kontrahentem przedsiębiorstwa – Grupą Volkswagen.

Umowa zakłada dwa scenariusze. Motoryzacyjny gigant uzyskał prawo pierwokupu – lub wskazania zewnętrznego nabywcy – akcji od Gerstner Managementholding i Kabelconcept Hornig – obecnie wehikuły kontrolują 36,3 proc. kapitału. Poza tym Volkswagen (lub wskazany przez niego podmiot) uzyskał prawo pierwokupu samego biznesu produkcji poszyć fotelowych.

Cytowany w komunikacie prezes Gerstner podkreślił, że Volkswagen i Groclin porozumiały się co do nowych warunków finansowych współpracy, co powinno się przełożyć na wzrost sprzedaży i poprawę rentowności. – Nie słyszałem o podobnej umowie z polskim partnerem, Volkswagen niezwykle rzadko wiąże się aż tak blisko z partnerami biznesowymi – skomentował Gerstner.

Nic dziwnego. Według naszych informacji Volkswagen, zawierając porozumienie, chce chronić swoje źródło dostaw, a przede wszystkim jego stabilność – pojawiło się bowiem zagrożenie ze strony inwestorów zainteresowanych zakupem biznesu tapicerkowego lub nawet przejęciem pakietu kontrolnego Groclinu. Najbliższy czas pokaże, czy Gerstner wybierze sprzedaż Volkswagenowi biznesu poszyciowego, czy skorzysta z tarcia i spienięży akcje.

Sam Groclin chce pozostać w branży motoryzacyjnej i rozwijać działalność inżyniersko-projektową – na bazie przejętej w ub.r. spółki CADM Automotive.

– Zyskowność tego biznesu i perspektywy rozwoju zachęcają nas do dalszych inwestycji. Jednym ze scenariuszy, które rozważamy, jest koncentracja wyłącznie na tym biznesie i zbudowanie wokół Groclinu, także w drodze przejęć, holdingu projektowego o skali działalności liczonej w setkach milionów złotych – powiedział Gerstner.

Materiał Partnera
Chcesz skalować swój e-biznes? PM Showcase Day to wiedza i relacje, które naprawdę działają!
Biznes
Gdzie wyrzucić karton po mleku? Nie wszyscy znają dobrą odpowiedź
Biznes
Uczelnie chronią zagranicznych studentów. „Zatrudnijcie adwokata, nie opuszczajcie USA”
Biznes
Chiny zbliżają się do UE. Rekord na GPW. Ukrainie grozi niewypłacalność
Biznes
Unia Europejska nie wycofuje się z ESG