Jakie są kluczowe wyzwania i szanse, jakie niosą ze sobą nowe modele GenAI? W jaki sposób branża finansowa będzie ewoluować w najbliższej przyszłości dzięki ich wykorzystaniu? Jak etyczne aspekty wpływają na proces adopcji tych technologii? Między innymi na takie tematy dyskutowano podczas debaty Europejskiego Kongresu Finansowego „GenAI. Rewolucja przemysłowa 4.0. Jak skutecznie i etycznie ją przeprowadzić”.
Podejście do AI musi być racjonalne
Po okresie zachwytu GenAI, który przeszedł w czas głębokiego rozczarowania, teraz przyszedł moment na racjonalne podejście do tematu – zgodnie ocenili uczestnicy dyskusji. Ta racjonalność oznacza, że sektor finansowy ostrożnie, ale z pełną konsekwencją będzie wdrażał model AI, zarówno w procesach wewnętrznych, jak i komunikacji z klientami.
- Wdrażanie sztucznej inteligencji w działających organizacjach, dostosowanie jej do istniejących modeli, to bardzo pracochłonny i wymagający proces – mówił Leszek Ortyński, dyrektor, lider AI & Data Science w KPMG w Polsce. – Ale docelowo może pomóc zmienić DNA firmy, zbudować trwałą wartość dodaną, w zakresie budowania nowych produktów i doświadczeń klientów – podkreślał.
Ortyński przyznał, że dziś wyzwaniem związanym z GenAI jest halucynowanie, brak determinizmu odpowiedzi, bezpieczeństwo danych, itp., ale nowe modele ChatGPT radzą sobie z tymi problemami coraz lepiej. Jego więc zdaniem, instytucje finansowe, by zyskać przewagę, muszą się przygotowywać do tego nadchodzącego przełomu już dziś.
Czytaj więcej
Sztuczna inteligencja może pomóc bankom w walce konkurencyjnej o klientów, zwłaszcza tych z młodego pokolenia. Najsilniejszym atutem jest zaufanie, jakim cieszą się regulowane instytucje finansowe.