Trudniej organizować dziś promocje

Od roku promocje na większość towarów muszą zawierać także informację, jaka była najniższa cena w ostatnich dniach. Robią to wszyscy sprzedawcy poza chińskimi.

Publikacja: 30.05.2024 21:00

Internetowe sklepy powinny się stosować do unijnych regulacji, niezależnie od tego, z jakiego kraju

Internetowe sklepy powinny się stosować do unijnych regulacji, niezależnie od tego, z jakiego kraju pochodzą

Foto: AdobeStock

Dyrektywa Omnibus obowiązuje w UE od początku 2023. Firmy podczas akcji promocyjnych podają także, ile faktycznie dany produkt kosztował najmniej w ciągu ostatniego miesiąca, co znacząco utrudnia takie akcje. Jednak nie dotyczy to Chińczyków.

– W reklamach oraz na stronie Temu.com w okresie styczeń/luty 2024 r. wciąż nie ma widocznych oznaczeń zgodnych z Omnibusem. Temu to spółka zależna od PDD Holdings, zatem jest notowana na giełdzie nowojorskiej i ma spółki zależne zarejestrowane głównie w Chinach, a to oznacza, że może podlegać chińskim regulacjom prawnym – mówi Weronika Szczepanik, menedżer z dentsu Polska.

To z perspektywy konsumenta nieistotne, dyrektywa obejmuje także sprzedawców spoza UE i niektórzy się stosują. – Po naszych działaniach, w tym publikacji wyjaśnień, jak prawidłowo prezentować informacje o obniżce, znaczna część przedsiębiorców skorygowała dotychczasowe praktyki. Wśród nich była również azjatycka platforma AliExpress, która po wystąpieniu prezesa UOKiK wdrożyła zmiany – podaje biuro prasowe UOKiK.

Temu nic sobie z tego nie robi, a przyciąga miliony konsumentów bardzo niskimi cenami na wiele kategorii produktów. O ich jakości i zgodności otrzymanych zakupów z zamieszczanymi przy ofercie zdjęciami można przeczytać w serwisach społecznościowych masę krytycznych opinii, niemniej chętnych nie brakuje.

Branża traktuje takie praktyki jako nieuczciwą konkurencję. – W globalnej gospodarce pojawiają się istotne wyzwania związane z zapewnieniem równych ram prawnych dla konkurencji pomiędzy przedsiębiorcami unijnymi oraz działającymi spoza UE. Szczególnie istotne jest to w handlu internetowym, gdyż zakup towaru poza UE jest bardzo prosty – mówi mec. Witold Chomiczewski, pełnomocnik e-Izby ds. legislacji, a także partner w Kancelarii Lubasz i Wspólnicy. – Dlatego tak ważne jest stworzenie jednolitych „reguł gry”, a następnie ich egzekwowanie, także od podmiotów spoza UE. Trzeba podkreślić, że w przypadku zgodności z Omnibusem organy nadzorcze z UE podjęły działania zmierzające do egzekwowania nowych przepisów także od przedsiębiorców z państw trzecich – dodaje.

Temu ostatecznie postanowiło zareagować na te sygnały. – Aktywnie przeglądamy nasze praktyki cenowe z przekreśleniem, aby upewnić się, że są zgodne ze wszystkimi obowiązującymi przepisami i regulacjami. Udoskonalamy nasze wytyczne, aby pomóc sprzedawcom w dokładnym ustalaniu cen ich produktów i przestrzeganiu norm prawnych – wyjaśnia „Rzeczpospolitej” europejskie biuro prasowe Temu. – Jako nowicjusz na polskim rynku swoje ceny oparliśmy na ustalonych normach branżowych. Bardzo cenimy opinie naszych polskich klientów, a przestrzeganie standardów prawnych i regulacyjnych obowiązujących na naszych rynkach operacyjnych ma kluczowe znaczenie dla naszego biznesu – dodaje.

Dyrektywa Omnibus obowiązuje w UE od początku 2023. Firmy podczas akcji promocyjnych podają także, ile faktycznie dany produkt kosztował najmniej w ciągu ostatniego miesiąca, co znacząco utrudnia takie akcje. Jednak nie dotyczy to Chińczyków.

– W reklamach oraz na stronie Temu.com w okresie styczeń/luty 2024 r. wciąż nie ma widocznych oznaczeń zgodnych z Omnibusem. Temu to spółka zależna od PDD Holdings, zatem jest notowana na giełdzie nowojorskiej i ma spółki zależne zarejestrowane głównie w Chinach, a to oznacza, że może podlegać chińskim regulacjom prawnym – mówi Weronika Szczepanik, menedżer z dentsu Polska.

Analizy Rzeczpospolitej
Chińskie platformy zakupowe mocną konkurencją
Materiał Promocyjny
Dodatkowe korzyści dla nowych klientów banku poza ofertą promocyjną?
Analizy Rzeczpospolitej
Polacy wydają ostrożnie, ale wraca optymizm
Analizy Rzeczpospolitej
Dojrzałość rynku handlu internetowego nie uwalnia go jeszcze od długów
Analizy Rzeczpospolitej
Klienci chcą sami odbierać paczki, maszyny szybko podbijają rynek
Materiał Promocyjny
Tomasz Porawski, dyrektor marki Skoda: Skupiamy się na życzeniach naszych klientów
Materiał partnera
Zróżnicowane płatności wspierają e-handel