Cyfryzacja znacząco usprawnia pracę przedstawicieli służby zdrowia. I tak na przykład dzięki przyspieszeniu i automatyzacji obsługi e-skierowań personel oszczędza czas, który może wykorzystać na przyjęcie dodatkowych pacjentów lub na poświęcenie większej uwagi obecnym. Jest więc szansą na skrócenie i rozładowanie kolejek do specjalistów oraz na dokładniejsze konsultacje. Cyfryzacja ułatwia także zarządzanie systemem ochrony zdrowia. Pozwala szybko analizować dane w celu optymalizacji kosztów oraz kształtowania polityki lekowej i zdrowotnej państwa.
Z raportu fundacji Telemedyczna Grupa Robocza wynika, że 40 proc. ankietowanych lekarzy potwierdziło, że telemedycyna eliminuje od 11 do 30 proc. wizyt w poradni poprzez wykorzystanie technologii mobilnych, takich jak zdalne monitorowanie zdrowia, e-mail lub SMS. Z kolei Gartner szacuje, że liczbę przyjęć do szpitala pacjentów cierpiących na schorzenia przewlekłe można ograniczyć o 5,6 mln łącznie w sześciu państwach członkowskich dzięki telemedycynie i systemowi monitorowania pacjentów w domu.
Jak aktualnie wyglądają statystyki? Z Internetowego Konta Pacjenta korzysta prawie 5,9 mln osób. Na koniec 2020 r. liczba aktywnych kont IKP wynosiła ponad 4,6 mln. Tylko w okresie październik–listopad 2020 r. nastąpił przyrost nowych kont o niemal milion. Około 93 proc. respondentów zna e-receptę, a 97 proc. uważa, że jej realizacja nie sprawia im żadnych trudności. E-recepta jest oceniana pozytywnie przez 88 proc. badanych.
Z kolei z badania ARC wynika, że w stosunku do marca 2020 r. niemal dwukrotnie (z 8 do 15 proc. respondentów) wzrósł odsetek osób, które umówiły się na wizytę lub badanie za pomocą e-skierowania.
Plany resortu
Ministerstwo Zdrowia zapowiada kolejne rozwiązania z zakresu cyfryzacji medycyny. Prace koncentrują się teraz na ogólnopolskim wdrażaniu e-skierowania, rozbudowie Internetowego Konta Pacjenta o kolejne funkcjonalności oraz na działaniach umożliwiających wymianę dokumentacji medycznej i raportowanie zdarzeń medycznych (trwa pilotaż, jego zakończenie zaplanowano na kwiecień 2021 r.). Trwają też prace nad aplikacją mobilną „mojeIKP", która ma ułatwić dostęp do Internetowego Konta Pacjenta. Z kolei rozszerzenie projektu e-zdrowie zakłada jego rozbudowę o centralną elektroniczną rejestrację na wybrane świadczenia, usługę e-wizyty z pracownikiem medycznym i zamówienie e-recepty. Wdrożenie tych usług jest przewidziane do końca 2021 r.