Materiał powstał we współpracy z VISA
Za nami kolejny rok zawirowań gospodarczych związanych z pandemią Covid-19. A co przed nami?
Pandemia przyniosła wiele trudności, lecz także przyspieszyła pozytywne zmiany. Konsumenci zmienili swoje preferencje, pojawiły się nowe trendy, a przyszłość pieniądza na naszych oczach staje się coraz bardziej cyfrowa i pozbawiona granic. Nawet przed pandemią podział na zakupy w sklepie stacjonarnym i w sklepie online był problematyczny. Obecnie to anachronizm. Konsumenci nie tylko coraz częściej kupują w sieci, lecz i same sklepy stają się bardziej cyfrowe. To, co nazywaliśmy płatnościami zbliżeniowymi, przekształca się w innowacje, takie jak przyjmowanie płatności na smartfonie, czyli Tap to Phone, rozwiązania nazywane „Kliknij i Odbierz" czy „Zeskanuj i Wyjdź". W przyszłości to co fizyczne i cyfrowe w handlu będzie się jeszcze bardziej splatać. Visa spogląda także z zainteresowaniem na takie rozwiązania, jak innowacje w płatnościach transgranicznych, waluty cyfrowe czy płatności odroczone.
A gdzie jesteśmy w tym momencie?
Mamy powody do optymizmu. Gdy w listopadzie 2020 r. zapytaliśmy przedsiębiorców z kilku światowych rynków o ocenę ostatnich 12 miesięcy, 38 proc. z nich stwierdziło, że zachodzące zmiany stanowiły dla nich szansę. W czerwcu 2021 r. świat w jaśniejszych barwach dostrzegało 46 proc. respondentów1. Widzimy to także po rosnącej liczbie transakcji Visa. W ciągu ostatnich 12 miesięcy było ich więcej niż kiedykolwiek wcześniej2. To pokazuje, że sprzedawcy znaleźli sposób, by dotrzeć ze swoimi produktami i usługami do konsumentów, nawet pomimo niesprzyjających okoliczności.