Visa to więcej niż karty

Rozmowa z Jakubem Kiwiorem, dyrektorem zarządzającym regionem Europy Środkowo-Wschodniej, Visa.

Publikacja: 17.12.2021 02:00

Materiał powstał we współpracy z VISA

Za nami kolejny rok zawirowań gospodarczych związanych z pandemią Covid-19. A co przed nami?

Pandemia przyniosła wiele trudności, lecz także przyspieszyła pozytywne zmiany. Konsumenci zmienili swoje preferencje, pojawiły się nowe trendy, a przyszłość pieniądza na naszych oczach staje się coraz bardziej cyfrowa i pozbawiona granic. Nawet przed pandemią podział na zakupy w sklepie stacjonarnym i w sklepie online był problematyczny. Obecnie to anachronizm. Konsumenci nie tylko coraz częściej kupują w sieci, lecz i same sklepy stają się bardziej cyfrowe. To, co nazywaliśmy płatnościami zbliżeniowymi, przekształca się w innowacje, takie jak przyjmowanie płatności na smartfonie, czyli Tap to Phone, rozwiązania nazywane „Kliknij i Odbierz" czy „Zeskanuj i Wyjdź". W przyszłości to co fizyczne i cyfrowe w handlu będzie się jeszcze bardziej splatać. Visa spogląda także z zainteresowaniem na takie rozwiązania, jak innowacje w płatnościach transgranicznych, waluty cyfrowe czy płatności odroczone.

A gdzie jesteśmy w tym momencie?

Mamy powody do optymizmu. Gdy w listopadzie 2020 r. zapytaliśmy przedsiębiorców z kilku światowych rynków o ocenę ostatnich 12 miesięcy, 38 proc. z nich stwierdziło, że zachodzące zmiany stanowiły dla nich szansę. W czerwcu 2021 r. świat w jaśniejszych barwach dostrzegało 46 proc. respondentów1. Widzimy to także po rosnącej liczbie transakcji Visa. W ciągu ostatnich 12 miesięcy było ich więcej niż kiedykolwiek wcześniej2. To pokazuje, że sprzedawcy znaleźli sposób, by dotrzeć ze swoimi produktami i usługami do konsumentów, nawet pomimo niesprzyjających okoliczności.

Ożywienie gospodarki będzie mieć charakter cyfrowy, a wielu firmom trzeba pomóc sięgnąć po jego owoce.

To perspektywa globalna, a jak to wygląda w naszym regionie?

Sytuacja w naszym regionie wpisuje się w trendy cyfryzacji pieniądza i handlu. Jeżeli porównamy liczbę transakcji w sklepach online w czerwcu 2020 i 2021 r. wykonywanych kartami Visa, to w Polsce zanotowaliśmy blisko 30 proc. wzrostu, w Chorwacji i w Rumunii wyniósł on około 40 proc., a na Węgrzech – blisko 50 proc.3 Aż trzy czwarte polskich konsumentów4 robi zakupy online chociaż raz w miesiącu, podobnie sytuacja wygląda w Czechach – tam kupuje tak 69 proc. konsumentów. Sytuacja tych krajów, a także innych państw funkcjonujących w strukturach Visa w ramach powiększonego niedawno regionu Europy Środkowo-Wschodniej, pokazuje, że ożywienie gospodarki będzie mieć charakter cyfrowy.

Czy te zmiany dla wszystkich są taką samą szansą?

Zdajemy sobie sprawę, że w całej Europie ze względu na pandemię Covid-19 wiele małych przedsiębiorstw wciąż musi działać w niekorzystnych warunkach – ponad połowa z ankietowanych przez nas małych i średnich biznesów stwierdziła, że ostatni rok był dla nich wyzwaniem5. A przecież małe i średnie firmy to podstawa gospodarki. W Europie generują połowę PKB i dają dwie trzecie wszystkich miejsc pracy. W Visa wychodzimy z założenia,

że tylko gospodarka, która ma potencjał, by włączyć każdego, może być wsparciem dla wszystkich. By możliwie wiele firm mogło być nadal wsparciem dla swoich społeczności i się rozwijać, Visa, pracując wspólnie z siecią partnerów, zdecydowała się wesprzeć w cyfryzacji 8 mln małych i średnich przedsiębiorstw w Europie. Od uruchomienia programu w czerwcu 2020 r. pomogliśmy już 2 mln z nich6.

Visa to sieć partnerstw, która pracuje dla wszystkich, także w Europie Środkowo-Wschodniej

Wspomniał Pan o sieci partnerów, z którymi pracuje Visa. O kim mowa i jak to przekłada się na Państwa firmę?

Choć Visa kojarzy się głównie z logo na karcie płatniczej, konsumenci ufają sile naszej marki, widząc ją, gdy otwierają portfel, płacąc w kiosku czy kupując w sieci. Jednak nie zdają sobie sprawy, że Visa zarządza dynamiczną siecią ludzi, partnerstw i produktów. I choć niezmiennie umożliwia transakcje kartami, to coraz częściej znajduje się w centrum procesu przesyłania pieniędzy. To jak wspieramy małe i średnie przedsiębiorstwa, pokazuje nasze podejście do współpracy z różnorodnymi partnerami. W Czechach, Polsce i na Słowacji Visa pracuje razem z instytucjami publicznymi, by zapewnić małym biznesom dostęp do terminali zbliżeniowych oraz niezbędnego oprogramowania bez żadnych dodatkowych opłat, nawet przez 12 miesięcy. W naszym kraju weszliśmy we współpracę z Fundacją Kobiety e-Biznesu, której celem jest wsparcie przedsiębiorczyń w uruchamianiu własnych biznesów poprzez zapewnienie niezbędnej edukacji oraz wsparcia finansowego. Wychodząc poza wsparcie dla małych i średnich firm, można spojrzeć chociażby na rynek portfeli cyfrowych. Visa pomaga konsumentom

w 34 krajach Europy w bezpiecznym płaceniu za pomocą urządzeń mobilnych dzięki wsparciu dla ponad 800 programów płatności mobilnych i portfeli cyfrowych. Patrząc jeszcze szerzej, Visa łączy użytkowników 3,7 mld rachunków – nie tylko kart fizycznych, lecz także np. tokenów, z ponad 80 mln detalistów na całym świecie. To pokazuje potencjał naszej sieci.

Coraz częściej słychać o rosnącej liczbie przestępstw w cyberprzestrzeni. Dużo mówi pan o zaletach cyfryzacji. Nie obawia się pan, że potencjalne ryzyka mogą przysłonić korzyści?

Konsumenci korzystają z kart Visa, gdyż nam ufają, a my nie chcemy tego zaufania nadwerężyć. W ciągu pięciu lat Visa zainwestowała w technologie 9 mld dolarów 7. W rezultacie naszych działań, zarówno tych związanych z bezpieczeństwem, jak i zabezpieczeniem prywatności korzystających z kart Visa, każdego roku zapobiegamy oszustwom o wartości 25 mld dolarów 8. Rosnące zagrożenie związane z cyberprzestępstwami ograniczane jest dzięki wykorzystaniu przez

Visa sztucznej inteligencji. Każdego dnia nasz zespół zajmujący się cyberbezpieczeństwem wyłapuje 9 mld zdarzeń.

Visa jest także pionierem tokenizacji, o której wspomniałem wcześniej. Dodaje ona dodatkową warstwę zabezpieczeń, usuwając wrażliwe dane, takie jak numer karty, i zastępując je unikatowym ciągiem cyfr – tokenem.

Taki token jest przypisany do urządzenia czy nawet sprzedawcy internetowego, który wspiera to rozwiązanie. Przykładowo – token stworzony do płatności zbliżeniowych nie może być wykorzystany do płatności w sieci. Dlatego tak bardzo mnie cieszy, że w regionie, którym mam przyjemność się zajmować – Europie Środkowo-Wschodniej – liczba transakcji stokenizowanymi kartami Visa rośnie wielokrotnie szybciej niż liczba wszystkich transakcji Visa.

Dla przykładu, w Polsce cztery razy szybciej, w Słowenii siedem razy szybciej, a w Bułgarii dziewięć razy szybciej, jeżeli porównamy sierpień 2020 i 2021 r. Osobiście dostrzegam dużo większe ryzyko związane z wykluczeniem dużych grup społecznych, które nie mogą korzystać z pełni możliwości, jakie niesie cyfrowa gospodarka. Dlatego w Studiu Innowacji Visa w Warszawie powstał zestaw zaleceń, których zastosowanie powinno pomóc bankom w lepszej odpowiedzi na potrzeby seniorów, których zwłaszcza teraz warto zachęcać do korzystania z rozwiązań cyfrowych.

Materiał powstał we współpracy z VISA

Materiał powstał we współpracy z VISA

Za nami kolejny rok zawirowań gospodarczych związanych z pandemią Covid-19. A co przed nami?

Pozostało 98% artykułu
Analizy Rzeczpospolitej
Na tle kondycji finansowej całego sektora TSL branża logistyczna wypada nieźle
Analizy Rzeczpospolitej
Perspektywy branży mają być lepsze, choć problemów nie ubywa
Analizy Rzeczpospolitej
Koszty na ostatniej mili będą obniżać pojazdy elektryczne
Analizy Rzeczpospolitej
Łańcuchy dostaw zbyt podatne na przerwanie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Analizy Rzeczpospolitej
Online czy gotówką – zapłacić trzeba. Grunt, aby w terminie