Ostatni rok był wstrząsem dla systemu, okazał się motorem napędowym nie tylko dla inicjatyw cyfrowych, ale także dla fundamentalnej transformacji cyfrowej, nowego spojrzenia na procesy. Z naszego badania polskich firm jasno wynika, że czas niepewności i kryzysu wywołanego pandemią lepiej przechodzą te firmy, które już zainwestowały w rozwiązania digitalizujące i automatyzujące procesy biznesowe lub te, które szybko i elastycznie działały podczas lockdownów. Wśród polskich firm o wysokim poziomie transformacji cyfrowej mniej niż połowa – 45 proc. – odnotowała spadek sprzedaży w 2020 r. Natomiast wśród firm o niskim poziomie cyfryzacji było to aż 73 proc.
Dynamicznie zmieniające się otoczenie wpłynęło na sprzedaż i relacje z klientami. W tym kontekście istotna okazała się możliwość płynnego przeniesienia tych obszarów do internetu. Istotna była również cyfryzacja procesów wewnętrznych.
Na przykład PKO BP, największy bank w Polsce, wybrał nasze rozwiązania, aby zapewnić kompleksowe wsparcie procesów biznesowych związanych z rozwojem kapitału ludzkiego. Bank chciał umożliwić pracownikom efektywny, aktywny udział w procesach HR, ukierunkowany na realizację celów organizacji, jak i na rozwój własnych talentów, a także pomóc menedżerom w powiązaniu działań pracowników ze strategią i monitorowaniu efektywności.
Które sektory, poza handlem, który musiał się szybko przestawić, przodowały pod względem tempa cyfryzacji?
Po pierwsze, przyjrzyjmy się, jak pandemia wpłynęła na poszczególne gałęzie gospodarki. W 2020 r. najlepiej radziły sobie ze sprzedażą firmy zajmujące się handlem lub dystrybucją. Blisko co czwarta miała wzrost w tym obszarze, a 44 proc. spadek. W trudniejszej sytuacji znalazły się firmy z branży produkcyjnej i usługowej. Wzrost sprzedaży miało odpowiednio tylko 13 proc. i 14 proc. Jednocześnie firm dotkniętych spadkiem sprzedaży było 56 proc. w branży produkcyjnej i 55 proc. w usługowej.
Ponadto, zmiany wymuszone przez pandemię najbardziej odczuły małe firmy zatrudniające do dziesięciu pracowników. Tylko 7 proc. z nich odnotowało wzrost sprzedaży, a aż 59 proc. – spadek. Dla porównania, w największych firmach, zatrudniających ponad 1 tys. pracowników, odsetki te wynosiły odpowiednio: 31 proc. i 34 proc. Istnieje korelacja pomiędzy wrażliwością związaną z covidem a tempem cyfryzacji.