Jan Maciejewski: Od Buddenbroków do K-popu czyli konsumenci własnej ulgi

Bardziej podziwiał, niż rozumiał to, z czym się właśnie zetknął, ale to w zupełności wystarczyło. Senator Tomasz Buddenbrook, szanowany obywatel, właściciel świetnie prosperującej firmy zbożowej, siedział w altanie swojego ogrodu w Lubece od dobrych kilku godzin, ale myślami zawędrował już daleko stąd, daleko na Wschód. Kierował się przeczuciem i poszlakami, tu i tam pojedyncze zdanie, użyte sformułowanie wzmacniało w nim przekonanie, że gdzieś tu musi być odpowiedź, taka, po której nie trzeba już pytać o nic więcej. Znalazł ją w rozdziale poświęconym śmierci, obietnicy wielkiej ulgi, silniejszej od jakiegokolwiek ziemskiego spełnienia.

Aktualizacja: 01.03.2020 22:12 Publikacja: 28.02.2020 18:00

Jan Maciejewski: Od Buddenbroków do K-popu czyli konsumenci własnej ulgi

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Główny bohater „Buddenbrooków. Dziejów upadku rodziny" Tomasza Manna przeżył największy duchowy wstrząs swojego życia podczas lektury Artura Schopenhauera, Marco Polo europejskiej filozofii. Jak podróżnik był pierwszym, który przywiózł ze Wschodu przyprawy i opowieści, rozbudził ciekawość i żądzę przygód, tak filozof znalazł tam receptę na ukojenie całej ciekawości i wszystkich żądz tego świata. Te dwie wielkie podróże, fizyczna i intelektualna, są klamrą spinającą historię nowoczesnego Zachodu. Pierwsza była zapowiedzią wielkich odkryć, ekspansji i rozwoju na nieznaną dotąd skalę, druga – obietnicą ostatecznego odpoczynku, dowodem bezsensowności jakichkolwiek podbojów.

Pozostało 81% artykułu

Czytaj dalej RP.PL

Tylko 9 zł aż za 3 miesiące!
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Plus Minus
Podcast „Posłuchaj Plus Minus”: Polska przetrwała, ale co dalej?
Plus Minus
„Septologia. Tom III–IV”: Modlitwa po norwesku
Plus Minus
„Dunder albo kot z zaświatu”: Przygody czarnego kota
Plus Minus
„Alicja. Bożena. Ja”: Przykra lektura
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Plus Minus
"Żarty się skończyły”: Trauma komediantki
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje