Jerzy Kowalski: Konsument się ucieszy z nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumenta

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ma swoją misję. Z powodzeniem i dość skutecznie realizuje ją od ponad 30 lat. Dziś w szczególnych warunkach pandemii koronawirusa będzie musiał wkrótce zmierzyć się z właściwie podwójną nowelizacją ustawy o ochronie konkurencji i konsumenta. Wszystko po to, by stało się zadość wdrożeniu do naszego porządku prawnego aż dwóch unijnych aktów prawnych.

Publikacja: 08.03.2021 18:00

Jerzy Kowalski: Konsument się ucieszy z nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumenta

Foto: Fotorzepa / Krzysztof Skłodowski

Chodzi jednocześnie o rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady z 12. grudnia (tzw. rozporządzenie CPC) oraz dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 grudnia 2018 roku (tzw. dyrektywa ECN+). Jest w nich sporo nowości, które mają ułatwić i polepszyć życie konsumentom , dać im więcej ochrony prawnej, wzbogacić UOKiK o środki rażenia, gdy dochodzi do konfliktu czy starcia z podmiotami gospodarczymi, które naruszają konsumenckie uprawnienia. Co więc się zmieni, gdy projekty nowelizacji trafią do Sejmu i ustawodawca weźmie się do roboty (na razie regulacje są w konsultacjach społecznych).

I tak czynności przeszukania lokalu mieszkalnego przeprowadzane maja być wspólnie przez funkcjonariuszy policji i pracowników Urzędu – dziś przepis mówi o przeszukaniu prowadzonym przez policję, w którym może być obecny pracownik UOKiK. Inny będzie sposób nakładania kar pieniężnych na przedsiębiorców, którzy nie współpracują z prezesem UOKiK na etapie gromadzenia materiału dowodowego, przekazują nieprawdziwe informacje oraz dopuszczają się naruszeń związanych z kontrolą i przeszukaniem. Dotychczas za te praktyki groziła sankcja o równowartości 50 mln euro. Ma zaś być kara do 3 proc. obrotu.

Proponowane zmiany zakładają również, że każdy będzie miał obowiązek przekazywania prezesowi UOKiK żądanych informacji lub dokumentów. Dziś taki obowiązek mają tylko przedsiębiorcy i ich związki.

Zmieni się także  program łagodzenia kar leniency – m.in. zmniejszeniu ulegnie odpowiedzialność karna osób fizycznych działających na rzecz przedsiębiorcy, który korzysta z programu.

Łatwiejsza stanie się egzekucja kar od podmiotów zarejestrowanych w państwach Unii. Wzmocnieniu ulegnie też pozycja prezesa UOKiK, który ma być wybierany na 5-letnią kadencję. Trudniej będzie go również odwołać.

To tylko część spodziewanych zmian. Pozostaje mieć nadzieję, że będą dobrze służyć konsumentom.

Warto zapoznać się z tekstem Marcina Wnukowskiego i Karoliny Łasowskiej „Strony internetowe pod czujnym okiem antymonopolowego nadzoru". Zapraszam do lektury także innych artykułów w najnowszym numerze „Dobrej Administracji".

Opinie Prawne
Marek Isański: TK bytem fasadowym. Władzę w sprawach podatkowych przejął NSA
Opinie Prawne
Tomasz Pietryga: Rząd Tuska w sprawie KRS goni króliczka i nie chce go złapać
Opinie Prawne
Tomasz Pietryga: Czy tylko PO ucywilizuje lewicę? Aborcyjny happening Katarzyny Kotuli
Opinie Prawne
Marek Dobrowolski: Trybunał i ochrona życia. Kluczowy punkt odniesienia
Opinie Prawne
Łukasz Guza: Ministra, premier i kakofonia w sprawach pracy