Warunki zabudowy wprowadzają chaos

Potocznie zwane „wz" to decyzje nieprecyzyjne i wprowadzające do systemu planowania przestrzennego przede wszystkim chaos. Rezygnacja z nich to krok w dobrym kierunku – uważa ekspert.

Aktualizacja: 10.10.2016 08:26 Publikacja: 10.10.2016 08:14

Warunki zabudowy wprowadzają chaos

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski

Czasem ustawodawca, wprowadzając określone instytucje, nie do końca świadomie rozmija się z rzeczywistością. Zakłada, że spowoduje one konkretne pozytywne efekty, ale tak się nie dzieje. W konsekwencji w lepszym wariancie przepisy stają się martwe, a w gorszym – niejasne.

Wzorcowy przykład tego procesu zawarty jest w ustawie z 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Jego przyczyną jest art. 61 dotyczący decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Wiele razy już napisano, że decyzja ta często staje się źródłem chaosu i nieporozumień zamiast instrumentem ładu przestrzennego. Jednocześnie decyzja ta, jak żaden inny instrument planistyczny, podważa rolę i znaczenie innych: studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. W wielu gminach okazuje się, że przy możliwości wydawania przedmiotowych decyzji plany miejscowe są niejasne i w konsekwencji zdecydowana większość zapisów studiów staje się zupełnie bezprzedmiotowa. Tak więc w skali lokalnej może dojść do sytuacji, w której kilka przepisów dotyczących decyzji o warunkach zabudowy wyczerpuje znamiona całego, obowiązującego systemu planowania przestrzennego.

Dylemat interpretacyjny

Gdyby jeszcze przepisy te były w miarę jasne i precyzyjne... Ale dochodzimy do kolejnego, kluczowego problemu. Duża część przesłanek, na podstawie których wydawana jest decyzja o warunkach zabudowy, budzi spore wątpliwości i zróżnicowane interpretacje. Prowadząc badania naukowe, zadałem przedstawicielom kilkuset gmin z całej Polski pytanie, czy ich zdaniem decyzja o warunkach zabudowy jest aktem uznaniowym czy związanym (co stanowi podstawową terminologię z punktu widzenia prawa administracyjnego). Połowa badanych gmin uznaje się, że wójt/burmistrz/prezydent ma swobodę przy ustalaniu warunków zabudowy, a druga połowa, że musi opierać się w tym zakresie na konkretnych wytycznych.

Podkreślić trzeba, że o istnienie takiej rozbieżności nie można obwiniać w żaden sposób samych pracowników gminnych ani gminnych organów. Przepisy prawne nie mogą tworzyć na tak znaczną skalę dylematów interpretacyjnych.

Praktyczne problemy

Uzyskane odpowiedzi potwierdzają tylko zaprezentowaną na początku artykułu tezę: decyzja o warunkach zabudowy jest niejasna, nieprecyzyjna i wprowadza do systemu planowania przestrzennego przede wszystkim chaos. A przy tak rozchwianych kryteriach związanych z jej wydawaniem wielu inwestorów, użytkowników przestrzeni wprost korci, aby te – możliwe do rozciągnięcia reguły – dostosować do swoich przypadków. Zresztą trudno im się dziwić. W ten sposób walczą o możliwość zagospodarowania ich terenu. Spory dotyczyć będą przy tej okazji zwłaszcza wyznaczania obszaru analizowanego (który będzie stanowił punkt odniesienia dla realizowanej w danym przypadku inwestycji), wprowadzania linii zabudowy czy też np. uznawania zakresu istniejącej kontynuacji funkcji (czyli oceny tego, czy dany obiekt budowlany znajduje się w otoczeniu obiektów zbliżonych pod względem przeznaczenia, parametrów technicznych).

W praktyce zdarzać się będą zresztą jeszcze inne problemy – dla niektórych z pozoru jasne, ale powodujące czasochłonne postępowania odwoławcze i sądowoadministracyjne. Przykładem może być kwestia, czy decyzja o warunkach zabudowy może odnosić się tylko do całej działki czy w pewnych przypadkach do jej części (a w sytuacji, gdy inna część działki jest objęta planem miejscowym lub gruntami rolnymi klasy I, można ją pomijać). Pojawiają się też pytania, jak wyznaczać linię zabudowy na działce otoczonej bezpośrednio gruntami zabudowanymi, a nawet czy zasada kontynuacji funkcji obowiązuje względem działki położonej w sąsiedniej gminie.

Do usunięcia

Wszystkie te problemy skłaniają również do wniosku, że rozstrzyganie o zagospodarowaniu terenu na podstawie decyzji administracyjnej nie jest najlepszym z możliwych rozwiązań. Oczywiście plany miejscowe również w obecnej formule nie są idealne i wymagają sporych poprawek instytucjonalnych. Ich korekta jest jednak możliwa. Takiej możliwości nie ma w przypadku decyzji o warunkach zabudowy. Dlatego należy przychylić się do zgłaszanych propozycji usunięcia z systemu prawnego decyzji o warunkach zabudowy lub co najmniej znacznego zredukowania ich dotychczasowej roli. Bez powyższego naprawa mocno szwankującego systemu planowania przestrzennego w Polsce w ogóle nie będzie możliwa.

Dr Maciej J. Nowak jest radcą prawnym, kierownikiem pracowni Ekonomiki Przestrzennej na Wydziale Ekonomicznym Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie.

Czasem ustawodawca, wprowadzając określone instytucje, nie do końca świadomie rozmija się z rzeczywistością. Zakłada, że spowoduje one konkretne pozytywne efekty, ale tak się nie dzieje. W konsekwencji w lepszym wariancie przepisy stają się martwe, a w gorszym – niejasne.

Wzorcowy przykład tego procesu zawarty jest w ustawie z 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Jego przyczyną jest art. 61 dotyczący decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Wiele razy już napisano, że decyzja ta często staje się źródłem chaosu i nieporozumień zamiast instrumentem ładu przestrzennego. Jednocześnie decyzja ta, jak żaden inny instrument planistyczny, podważa rolę i znaczenie innych: studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. W wielu gminach okazuje się, że przy możliwości wydawania przedmiotowych decyzji plany miejscowe są niejasne i w konsekwencji zdecydowana większość zapisów studiów staje się zupełnie bezprzedmiotowa. Tak więc w skali lokalnej może dojść do sytuacji, w której kilka przepisów dotyczących decyzji o warunkach zabudowy wyczerpuje znamiona całego, obowiązującego systemu planowania przestrzennego.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Urzędnicy
Szefowie KAS zapowiadają reformę urzędów celno-skarbowych
Materiał Promocyjny
Dodatkowe korzyści dla nowych klientów banku poza ofertą promocyjną?
Prawo rodzinne
Dostał mieszkanie po rozwodzie, bo trudniej go eksmitować
Ustrój i kompetencje
Małopolska: co musi się stać, by władzę przejął rządowy komisarz. Wyjaśniamy
Prawo dla Ciebie
Zażyła tabletkę poronną, policja przyjechała z nią na SOR. Ruszył proces Joanny z Krakowa
Materiał Promocyjny
Lidl Polska: dbamy o to, aby traktować wszystkich klientów równo
Zawody prawnicze
Prawnik wyrzucony z aplikacji. Porównał sędzię do niemieckiego okupanta