Pod klucz cieszy się wzięciem

Deweloperzy deklarują, że zainteresowanie standardem pod klucz rośnie, a chętnych nie odstrasza wzrost cen lokali na rynku pierwotnym.

Publikacja: 17.01.2019 17:15

Mieszkanie z programu wykończeniowego Domu Development, rynkowego lidera pod względem sprzedaży w 20

Mieszkanie z programu wykończeniowego Domu Development, rynkowego lidera pod względem sprzedaży w 2018 r.

Foto: materiały prasowe

Mocny wzrost popytu na mieszkania w ostatnich latach nakręcany był m.in. chęcią zainwestowania w najem. Pojawienie się grupy klientów chcących otrzymać nowe lokum, które mogłoby niezwłocznie zacząć pracować, spowodowało wzrost zainteresowania wykończeniem wnętrz.

Deweloperzy deklarują, że zainteresowanie standardem pod klucz rośnie, a chętnych nie odstrasza wzrost cen lokali na rynku pierwotnym.

Własnymi siłami...

– Jako jeden z pierwszych na polskim rynku deweloperów wprowadziliśmy ofertę wykończenia mieszkania pod klucz – mówi Radosław Bieliński, rzecznik Domu Development, największej spółki deweloperskiej, mierząc sprzedażą lokali w 2018 r. (3,6 tys.).

– Oferujemy obecnie cztery warianty wykończeniowe, w których znajduje się łącznie kilkaset produktów. Zainteresowanie klientów stale rośnie. To rozwiązanie bardzo atrakcyjne cenowo, ponadto klienci oszczędzają czas i pozbywają się problemu związanego z samodzielnym zatrudnieniem fachowców oraz nadzorem nad wykończeniem mieszkania. Usługa wykończenia pod klucz jest objęta dwuletnią rękojmią, co dodatkowo daje klientom poczucie bezpieczeństwa i pewność wysokiej jakości wykonania prac – podsumowuje.

Firma nie ujawnia, jaki odsetek sprzedaży stanowią wykończone lokale.

Murapol, gracz numer dwa na rynku (3,56 tys. sprzedanych mieszkań w ub.r.), miał plany wprowadzenia do oferty lokali obejmujących w pakiecie standardowym wyposażenie w zestaw mebli kuchennych, sprzęt AGD, a nawet kompletne zestawy mebli ruchomych.

Wraz ze zmianą zarządu zmieniła się strategia. Prezes Nikodem Iskra przyznał niedawno, że Murapol ma potencjał, by budować mieszkania w segmencie podwyższonym albo sprzedawać lokale w standardzie pod klucz – jednak przy obecnych marżach najbardziej efektywna jest sprzedaż lokali w segmencie popularnym, w stanie deweloperskim.

W Atalu aż 40 proc. klientów zdecydowało się kupić mieszkanie wykończone. W ub.r. firma znalazła nabywców na 2,42 tys. mieszkań.

– W ramach programu Atal Design oferujemy trzy pakiety wykończeniowe, zróżnicowane pod względem materiałów i sprzętów – mówi Zbigniew Juroszek, prezes Atalu. – Od kilku lat obserwujemy niesłabnący popyt na wykończone mieszkania. Warto podkreślić, że dawniej z oferty korzystali głównie klienci nabywający lokale w celach inwestycyjnych, a obecnie zauważamy wzrost zainteresowania pakietami wykończeniowymi wśród klientów kupujących mieszkania dla siebie – dodaje.

Menedżerowie Archicomu obserwują znaczący wzrost liczby mieszkań wykańczanych pod klucz w sprzedaży od dwóch–trzech lat.

– Mimo że jest to wciąż zaledwie 2 proc. wszystkich sprzedawanych przez nas lokali (całkowita sprzedaż w ub.r. wyniosła 1,37 tys. lokali – red.), to w porównaniu z latami ubiegłymi trend wzrostowy jest zauważalny – mówi Tomasz Sujak, członek zarządu Archicomu. – Jedni klienci preferują projekty spersonalizowane i ścisłą współpracę z architektem, dla innych optymalnym rozwiązaniem są gotowe pakiety aranżacyjne, co szczególnie widoczne jest w przypadku mieszkań kupowanych w celach inwestycyjnych – dodaje.

Menedżer ocenia, że wzrost zainteresowania mieszkaniami pod klucz wiąże się zarówno z rosnącymi oczekiwaniami klientów, możliwością sfinansowana zakupu i wykończenia lokum w ramach jednego kredytu, jak i rosnącymi trudnościami ze znalezieniem ekip wykończeniowych.

– Niezmiennie obserwujemy duże zainteresowanie proponowanym przez nas programem aranżacji. Mamy w ofercie trzy standardy wykonania prac wykończeniowych. Klienci mają szeroki wybór paneli podłogowych, płytek ceramicznych ściennych i podłogowych, ceramiki i armatury sanitarnej, a także stolarki drzwiowej – wylicza Eryk Nalberczyński, dyrektor ds. sprzedaży w Lokum Deweloper. – Wzrost cen mieszkań na rynku pierwotnym nie wpływa na zmniejszenie zainteresowania programem aranżacji, może powodować u klientów raczej ostrożniejsze podejmowanie decyzji o zakupie mieszkania, również ze względu na wymogi banków kredytujących transakcje – ocenia.

Nalberczyński relacjonuje, że nabywcy pierwszego mieszkania najczęściej decydują się na standard deweloperski.

– Grupa klientów korzystająca z naszego programu aranżacji to zazwyczaj osoby kupujące kolejne mieszkanie dla siebie lub inwestycyjnie. Przekonuje ich pewność wysokiej jakości prac, przewidywalnego czasu realizacji oraz niezmiennego, ustalonego w umowie poziomu kosztów – wylicza Nalberczyński.

...i zewnętrznymi

Część deweloperów samodzielnie nie zajmuje się wykańczaniem sprzedawanych mieszkań, ale nie odprawia zainteresowanych klientów z kwitkiem.

– Standardowo we wszystkich naszych osiedlach możliwe jest wykończenie lokum pod klucz we współpracy ze specjalistyczną firmą – mówi Andrzej Miś, rzecznik Budimeksu Nieruchomości, i wskazuje na dodatkowe korzyści.

– Decydując się na wykończenie mieszkania w proponowanych przez naszego partnera programach, płaci się niższą, bo 8-proc. stawkę VAT. W sklepie z materiałami budowlano-wykończeniowymi obowiązuje zaś stawka 23-proc. Ponadto na sfinansowanie zakupu pakietu wykończeniowego na podstawie zawartej z firmą umowy na wykończenie można ubiegać się w banku o wspólny kredyt hipoteczny – dodaje.

Karolina Bronszewska, marketing manager w Ronson Development, także przyznaje, że pakiety wykończeniowe – oferowane we współpracy z kilkoma firmami – cieszą się rosnącym zainteresowaniem, m.in. ze względu na duże trudności w znalezieniu dobrej ekipy remontowej i wzrost cen materiałów budowlanych.

– Współpracujące z nami firmy mogą zaoferować atrakcyjne ceny ze względu na stałą współpracę z podwykonawcami i hurtowe zamówienia materiałów. Coraz więcej naszych klientów zdaje sobie sprawę, że trudno będzie im osiągnąć równie korzystne warunki, negocjując na własną rękę – mówi Bronszewska. Dodaje, że ogromnym wzięciem cieszyła się promocja na osiedlu w Warszawie, gdzie oferowane były wykończone lokale.

– Okazało się, że nawet klienci poszukujący lokalu z niską ceną za mkw. byli chętni dopłacić, by nie musieć organizować remontu na własną rękę – podsumowuje. ©?

Mocny wzrost popytu na mieszkania w ostatnich latach nakręcany był m.in. chęcią zainwestowania w najem. Pojawienie się grupy klientów chcących otrzymać nowe lokum, które mogłoby niezwłocznie zacząć pracować, spowodowało wzrost zainteresowania wykończeniem wnętrz.

Deweloperzy deklarują, że zainteresowanie standardem pod klucz rośnie, a chętnych nie odstrasza wzrost cen lokali na rynku pierwotnym.

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Nieruchomości
7R sprzedaje pięć obiektów za ponad 150 mln euro
Nieruchomości
Towarowa Towers. Wieże na warszawskiej Woli już gotowe
Nieruchomości
Vendo Park otwiera się w Kostrzynie nad Odrą
Nieruchomości
Coraz większe osiedle Przyjemne. Ponad nowych 110 mieszkań
Nieruchomości
Są miasta, gdzie mieszkania są już tańsze niż rok temu
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10