Porozumienie o współpracy podpisały w piątek, 25 września Centralny Port Komunikacyjny, PGE Polska Grupa Energetyczna, PGE Energia Ciepła i PGE Dystrybucja.
Do zasilania nowego lotniska węzła kolejowego i sąsiadującego z CPK Airport City będzie potrzeba od 60 do 100 MW. Porozumienie zakłada budowę nowoczesnej elektrociepłowni zaprojektowanej specjalnie na potrzeby Portu Solidarność. Jednostka o tej mocy mogłaby zasilić w ciepło ponad 30 tys. mieszkań o łącznej powierzchni ponad 1,5 mln mkw.
– Nowy port lotniczy wraz z inwestycjami towarzyszącymi powinien w jak największym stopniu korzystać z odnawialnych źródeł energii (OZE) – mówi wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK. – A planując CPK od podstaw, możemy już od początku położyć nacisk na niskoemisyjne i proekologiczne rozwiązania – dodał.
Porozumienie CPK i PGE zakłada zastosowanie skojarzonego technologicznie wytwarzania: energii elektrycznej, ciepła i chłodu użytkowego (trigeneracji). Takie rozwiązanie pozwoli na zmniejszenie ilości i kosztu energii niezbędnej do wytworzenia każdego z tych trzech źródeł z osobna. – To będzie pierwsza tak duża instalacja generacji chłodu w Polsce powstająca od podstaw. Ciepło, chłód i energia elektryczna, powstające w procesie trigeneracji, oznaczają wykorzystanie nowatorskich rozwiązań w infrastrukturze PGE – zapowiada Wojciech Dąbrowski, prezes PGE Polskiej Grupy Energetycznej. Jego zdaniem to rozwiązanie zapewni lokalne bezpieczeństwo dostaw energii i najwyższą efektywność technologiczną.
– Zastosowane rozwiązania muszą być zaprojektowane z myślą o zminimalizowaniu wpływu infrastruktury na środowisko naturalne. Naszym celem jest budowa w Polsce nowego systemu transportu, którego sercem będzie CPK, z maksymalnie dużym udziałem energii z OZE – mówi Mikołaj Wild, prezes CPK. Współpraca CPK i PGE będzie dotyczyła m.in. szacowania zapotrzebowania na energię elektryczną, ciepło i chłód.