Pęknięcia w silnikach Rolls-Royce. Nowy problem firmy

Brytyjski producent przeprowadzi dodatkowe inspekcje w niektórych silnikach Trent XWB po stwierdzeniu pęknięć w ich małej liczbie. To nowy problem firmy z Derby, która już ucierpiała z powodu pandemii.

Aktualizacja: 11.08.2020 17:36 Publikacja: 11.08.2020 17:00

Pęknięcia w silnikach Rolls-Royce. Nowy problem firmy

Foto: Adobe Stock

Rolls-Royce starał się zapewnić inwestorów i klienckie linie lotnicze, że kwestia występująca w niektórych silnikach XWB instalowanych np. w samolotach A350 nie spowoduje istotnych zakłóceń w ich działalności ani kosztów. Osoby związane ze sprawą podały, że koszt dla producenta wyniesie kilkadziesiąt milionów funtów, ale w dolnym przedziale takiej sumy — pisze Reuter.

Czytaj także: Następny odpis Rolls-Royce na problemy z silnikami

Rutynowe kontrole pozwoliły wykryć, że jedna lub dwie łopatki sprężarki pośredniego ciśnienia w malej liczbie tych silników używanych od 4-5 lat zużyły się szybciej. Według RR, jest w użytkowaniu 100 takich silników. W żadnym z nich nie doszło do niczego nienormalnego podczas lotu, tej kwestii nie znaleziono w młodszych silnikach.

Sprawę zużywania się silników Trent XWB-84 omówi dyrektywa europejskiego urzędu lotnictwa EASA, która ma być opublikowana 12 sierpnia. RR podał o wszystkim zawczasu, aby uprzedzić możliwe spekulacje.

Sprawa jest znacznie mniej poważna od problemów z silnikami Trent 1000, w których wadliwe łopatki turbiny jednostek montowanych w dreamlinerach kosztowały firmę 2,4 mld funtów (3,1 mld dolarów), aby je wymienić w latach 2017-23. W tym gronie znalazły się trzy samoloty B787 PLL Lot. Tylko koszt jej usunięcia pojawił się w czasie, gdy pandemia pozbawiła firmę dopływu świeżych środków, bo klienci nie latają, nie płacą za używanie silników, nie odbierają nowych.

Analitycy z Morgan Stanley stwierdzili, że panuje duże wyczulenie na silniki XWB, bo są ważne dla przyszłej wartości rynkowej Rolls-Royce, ale ta ostatnia kwestia nie stanowi powodu do większego zaniepokojenia i uznali ją za łagodną. Akcje RR zyskały w Londynie nawet 6,3 proc., ale niedawno były najtańsze do 11 lat.

Transport
Chińczycy nie chcą Boeingów? Już są na nie inni chętni
Transport
Rosjanie bardzo chcą wrócić do lotów do USA, ale Bruksela nie widzi na to szans
Transport
Cło na stal i aluminium to droższe bilety lotnicze
Transport
USA znów uderzają w Chiny. Biały Dom nakłada opłaty na chińskie statki
Transport
Zamówione przez Chińczyków Boeingi wracają do Stanów Zjednoczonych