Resort opublikował w czerwcu wstępną zgodę na takie porozumienie i przyznał obu liniom świadczącym loty międzynarodowe wyłączenie z przepisów antytrustowych. Teraz minister Elaine Chao ogłosiła o ostatecznej zgodzie i dodała, że jest to pierwsza spółka j. v. zaakceptowana przez administrację Trumpa.
Resort za kadencji Baracka Obamy odrzucił wniosek w sprawie spółki dotyczącej obsługi Stanów, Australii i Nowej Zelandii. Po 17 miesiącach oceny uznał, że takie przedsięwzięcie „zmniejszy konkurencję i wybór konsumentom".
Obecna umowa pozwoli obu liniom koordynować planowanie rozkładów, cen, sprzedaży i programów lojalności z nowymi opcjami i ulepszeniem usług dla klientów. Linie należące do sojuszu OneWorld zamierzają w ciągu pierwszych 2 lat uruchomić 3 nowe połączenia i zwiększyć możliwości przewozu na istniejących trasach. Zgoda na spółkę może dać do 180 tys. nowych lotów rocznie między trzema krajami.
American nie skomentowała na gorąco decyzji DOT, ale jej prezes Doung Parker stwierdził w czerwcu, że spółka j. v. stworzy nowe miejsca pracy w obu liniach i w firmach pokrewnych — pisze Reuter.
W czerwcu przewoźnik JetBlue Aiways poinformował DOT, że ten sojusz „znacznie ograniczy konkurencję na danych rynkach i osiągnie znaczny poziom udziału rynkowego i wpływów przez chronione sojusze". Dodał, że trzy światowe sojusze OneWorld, SkyTeam i Star Alliance będą kontrolować 86 proc. rynku przewozów między Stanami i Australią.