Jak wynika z raportu „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2020” zrealizowanego przez Mobile Institute dla Izby Gospodarki Elektronicznej, który jako pierwszy poznała „Rzeczpospolita”, polubiliśmy i doceniliśmy zakupy przez Internet - kupuje tak już 72 proc. internautów. E-klienci, podobnie jak rok temu, najczęściej kupują w sieci produkty z kategorii moda i elektronika, chociaż w tym roku zdecydowanie szala przechyliła się na korzyść elektroniki (wzrost o +6 pkt. proc.).

Zapewne jest to związane z zakupami sprzętu do pracy i nauki, jakie musieli poczynić konsumenci w związku z kwarantanną. Kolejną kategorią, która znacząco wzrosła, są zakupy spożywcze (+6 pkt. proc.), a także produkty farmaceutyczne (+3 pkt. proc.). Widać spadek w kategorii artykułów dziecięcych i wyposażenia domu, a największy - w turystyce. Co ciekawe, mimo odkładania zakupów inwestycyjnych, nastąpił wzrost wydatków w kategorii motoryzacja. Być może konsumenci uznali, że własne auto to bezpieczniejszy środek transportu w czasach pandemii.

- Ważną rolę w aktywowaniu i przekonywaniu do pierwszych zakupów mają reklamy on-line. Konsumenci zauważają, iż reklamy są powiązane z wcześniej poszukiwanymi produktami lub usługami, gdzie 17 proc. kupujących potwierdza, że zrealizowali transakcję pod wpływem impulsu i przekazu reklamowego. Obecna edycja raportu pokazuje, jak przyśpieszyliśmy i jakimi krokami e-commerce idzie do przodu – mówi Zbigniew Nowicki, co-managing director Bluerank.

- Po powrocie do rzeczywistości sprzed COV-19, będziemy nadal starali się ograniczać nasze kontakty bezpośrednie prywatnie i zawodowo. W związku z tym sektor handlu będzie nadal szybko rósł, ponieważ wiele osób, które przekonało się do zakupów przez Internet, będzie je kontynuować ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne, ale również bezpieczeństwo transakcji cyfrowej oraz wygodę i szybkość - mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izba Gospodarki Elektronicznej.