Kryzys wywołany epidemią koronawirusa odbił się na wielu sektorach gospodarki. W pewne problemy wpadły również startupy. Sektor młodych, innowacyjnych spółek w naszym kraju nie może jednak specjalnie narzekać na brak zainteresowania inwestorów. W I kwartale br. wyłożyli oni 244 mln zł, czyli ponad dwa razy więcej niż rok wcześniej, a w II kwartale – kolejne 169 mln zł. Ostatnie transakcje wskazują, że i III kwartał będzie pod tym względem udany.
AI pomoże lekarzom
Wrocławska Infermedica pozyskała właśnie prawie 40 mln zł. W startup, który rozwija narzędzia do wstępnej diagnozy medycznej, oparte na sztucznej inteligencji (AI) i uczenie maszynowe, zainwestowały Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, fundusz Heal Capital oraz dotychczasowi udziałowcy: Karma Ventures, Inovo Venture Partners oraz Dreamit Ventures. W sumie Infermedica pozyskała od inwestorów już ok. 60 mln zł (w tym 14 mln zł pod koniec ub.r.).
Wrocławski startup to przykład technologii, która zyskuje na znaczeniu w trakcie pandemii. W czasie kryzysu związanego z Covid-19 rozwijane przez spółkę narzędzie wspierające analizę informacji i podejmowanie decyzji przez lekarzy – w tym przeprowadzenie wywiadu lekarskiego, diagnostykę oraz interpretację wyników badań laboratoryjnych, to nie tylko innowacyjne, ale i niezwykle cenne wsparcie dla służby zdrowia. – Technologia pozwala na ulepszenie systemów opieki zdrowotnej, ale do tego potrzebna jest równowaga między innowacją a ludzkim doświadczeniem, którą znalazła Infermedica. Platforma usprawnia pracę lekarzy i pomaga pacjentom, a jej wysoka skuteczność wsparta zaangażowaniem zespołu zrobiły na nas bardzo duże wrażenie – mówi Christian Weiss, partner zarządzający w Heal Capital.
Z kolei Maria Barsuk z zespołu Venture Capital Investment Programme w EBOiR podkreśla, że pandemia postawiła przed służbą zdrowia wyzwanie, by jak najwięcej wsparcia udzielać na odległość. – Trend wykorzystania nowoczesnych technologii w opiece zdrowotnej rośnie. Rozwiązania telemedyczne weszły do tzw. mainstreamu, a dostawcy usług medycznych szukają nowych sposobów na zapewnienie wyższej jakości obsługi pacjentów – tłumaczy.