Katastrofa w Smoleńsku jak wypadek CASY w Mirosławcu?

Eksperci porównują trudne warunki atmosferyczne na lotnisku w Smoleńsku do tych w czasie wypadku samolotu CASA w Mirosławcu dwa lata temu. Przypominamy historię tamtego tragicznego wydarzenia

Aktualizacja: 10.04.2010 17:02 Publikacja: 10.04.2010 16:57

Pomnik ofiar katastrofy samolotu CASA

Pomnik ofiar katastrofy samolotu CASA

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

Transportowy samolot CASA C-295 M nr 019 z 13. Eskadry Lotnictwa Transportowego w Krakowie rozbił się 23 stycznia 2008 r. o godz. 19.07, podchodząc do lądowania w 12. Bazie Lotniczej w Mirosławcu.

Maszyna wykonywała lot na trasie Okęcie - Powidz - Krzesiny - Mirosławiec - Świdwin - Kraków, rozwożąc do jednostek uczestników konferencji Bezpieczeństwa Lotów Lotnictwa Sił Zbrojnych RP.

CASA spadła na zalesiony teren 1300 metrów od pasa startowego. Na pokładzie było czterech członków załogi i 16 wysokiej rangi oficerów Sił Powietrznych, m.in. ówcześni dowódcy 21. Bazy Lotniczej w Świdwinie, 12. Bazy Lotniczej w Mirosławcu i 1. Brygady Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie.

Z ujawnionego w kwietniu 2008 r. raportu Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego wynika, iż do katastrofy CASY doprowadził splot wielu okoliczności, m.in. niewłaściwy dobór załogi, niekorzystne warunki atmosferyczne na lotnisku, brak obserwacji wskazań radiowysokościomierza podczas podejść do lądowania i błędna interpretacja wskazań wysokościomierzy.

Minister obrony narodowej odwołał wówczas ze stanowisk pięciu wojskowych odpowiedzialnych - w jego ocenie - za decyzje, które doprowadziły do wypadku.

Wojskowa Prokuratura Okręgowa w Poznaniu wciąż prowadzi śledztwo w sprawie katastrofy. Zarzuty przedstawiono dotychczas dwóm oficerom: Leszkowi L., byłemu dowódcy 13. Eskadry Lotnictwa Transportowego w Krakowie, oraz Adamowi B., byłemu kontrolerowi zbliżania i precyzyjnego podejścia w 12. Bazie Lotniczej w Mirosławcu.

Transportowy samolot CASA C-295 M nr 019 z 13. Eskadry Lotnictwa Transportowego w Krakowie rozbił się 23 stycznia 2008 r. o godz. 19.07, podchodząc do lądowania w 12. Bazie Lotniczej w Mirosławcu.

Maszyna wykonywała lot na trasie Okęcie - Powidz - Krzesiny - Mirosławiec - Świdwin - Kraków, rozwożąc do jednostek uczestników konferencji Bezpieczeństwa Lotów Lotnictwa Sił Zbrojnych RP.

Czym jeździć
Skoda Kodiaq. Mikropodróże w maxisamochodzie
Materiał Promocyjny
Stabilność systemu e-commerce – Twój klucz do sukcesu
Hybrydy
Skoda Kodiaq. Co musisz wiedzieć o technologii PHEV?
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać