Rodzime startupy już osiągnęły międzynarodowy sukces

W gronie globalnych graczy na rynku innowacji mamy swoich przedstawicieli. Do tego grona zaliczyć można choćby rozpoznawalne na świecie Booksy, Omnipack i Packhelp.

Publikacja: 01.12.2020 10:00

Polski startup Booksy większość przychodów generuje na rynku amerykańskim. To jeden z kandydatów do

Polski startup Booksy większość przychodów generuje na rynku amerykańskim. To jeden z kandydatów do miana jednorożca

Foto: materiały prasowe

Ten ostatni ze startupów wygrał tegoroczną edycję prestiżowego rankingu „Deloitte Technology Fast 50 Central Europe", który wyłania najszybciej rozwijające się firmy technologiczne w Europie Środkowej. Co ważne, zestawienie generalnie zdominowały startupy z Polski – zajęły 30 proc. miejsc na liście i aż połowę lokat w Top10 (wśród nich np. EGZOTech, Solution4Labs czy Tylko).

Warszawski Packhelp, znany ze swojej platformy Zapakuj.to, pozwala online projektować i zamawiać spersonalizowane opakowania. Firma osiągnęła w ciągu ostatnich czterech lat wzrost przychodów na poziomie ponad 9 tys. proc. To jedna z tych rodzimych firm, którą wskazuje się w gronie potencjalnych jednorożców (startupów o wycenie powyżej 1 mld dol.). W Europie z jej rozwiązań korzysta już grubo ponad 20 tys. podmiotów. Choć spółka działa w branży opakowań to w praktyce tworzy zaawansowane oprogramowanie, klasy światowej, która umożliwia samodzielne projektowanie na bryle 3D w przeglądarce internetowej.

W podobnej branży działa inny krajowy przedstawiciel świata innowacji – Omnipack. Startup oferuje kompleksową obsługę operacyjną: magazynowanie, pakowanie, wysyłkę oraz obsługę zwrotów, oraz technologiczną: integrację z kurierami oraz platformami e-commerce. To rozwiązanie dla handlujących w sieci. Omnipack posiada już pod Warszawą dwa magazyny, a teraz na celowniku ma Niemcy, Austrię i Szwajcarię. Obecnie około połowy biznesu firmy pochodzi z zagranicy. Działa ona m.in. w Wielkiej Brytanii czy krajach skandynawskich. W listopadzie br. Omnipack pozyskał 10 mln zł na dalszą ekspansję.

Ale Omnipack to nie tylko logistyka, ale również nowe technologie. Chodzi o dwa autorskie cyfrowe narzędzia: Client Portal i Return Tool (pierwszy daje klientom dostęp do informacji o ich logistyce 24 godziny na dobę, umożliwia m.in. monitorowanie stanu magazynowego, awizację dostaw, a drugi jest ściśle związany z procesem zwrotów – usprawnia ich przyjmowanie). Aspekt technologiczny jest dla startupu kluczowy. Dzięki algorytmom wykorzystującym uczenie maszynowe oraz sztucznej inteligencji będzie on w stanie – na podstawie olbrzymich zestawów danych, na których na co dzień pracuje – z dużą precyzją przewidywać zapotrzebowanie klientów np. na powierzchnię magazynową czy pracowników.

Ale prawdziwym synonimem międzynarodowego sukcesu polskich startupów jest Booksy. Firma założona przez Stefana Batorego to jeden z pięciu najszybciej rosnących tzw. marketplac'ów na świecie – uważa gigant rynku venture capital – Andressen Horowitz.

Booksy opracowało aplikację do umawiania i rezerwowania wizyt online – u kosmetyczki, fryzjera, gabinecie SPA czy w salonie operatora telekomunikacyjnego (kilka tygodni temu Play jako pierwszy operator w kraju udostępnił testowo klientom ten system, by umawiali swoje spotkanie z doradcą w salonie). Ale to Ameryka jest największym rynkiem firmy Batorego – odpowiada za ponad połowę przychodów. Reszta to m.in. W. Brytania, Brazylia, Hiszpania, RPA i właśnie Polska. Z aplikacji korzystają miliony klientów na całym świecie.

– Mamy jedną ambicję: zostać gigantem pokroju Airbnb i Ubera. I to jest jak najbardziej w naszym zasięgu – zapewniał niedawno twórca Booksy.

Ten ostatni ze startupów wygrał tegoroczną edycję prestiżowego rankingu „Deloitte Technology Fast 50 Central Europe", który wyłania najszybciej rozwijające się firmy technologiczne w Europie Środkowej. Co ważne, zestawienie generalnie zdominowały startupy z Polski – zajęły 30 proc. miejsc na liście i aż połowę lokat w Top10 (wśród nich np. EGZOTech, Solution4Labs czy Tylko).

Warszawski Packhelp, znany ze swojej platformy Zapakuj.to, pozwala online projektować i zamawiać spersonalizowane opakowania. Firma osiągnęła w ciągu ostatnich czterech lat wzrost przychodów na poziomie ponad 9 tys. proc. To jedna z tych rodzimych firm, którą wskazuje się w gronie potencjalnych jednorożców (startupów o wycenie powyżej 1 mld dol.). W Europie z jej rozwiązań korzysta już grubo ponad 20 tys. podmiotów. Choć spółka działa w branży opakowań to w praktyce tworzy zaawansowane oprogramowanie, klasy światowej, która umożliwia samodzielne projektowanie na bryle 3D w przeglądarce internetowej.

Wydarzenia Gospodarcze
John G. Ruggie: Odpowiedzialne działanie firm przestało być kwestią wyboru
Materiał partnera
Kluczowa jest dostępność naszych usług
Europejski Kongres Finansowy
Tadeusz Białek: Chcemy zmiany podstawy opodatkowania sektora
Europejski Kongres Finansowy
Artur Głembocki: Ze sztuczną inteligencją jesteśmy w komitywie od lat
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Europejski Kongres Finansowy
Obraz gospodarki: różowy czy nie?