Telefon ograniczonego zaufania

Współpraca RPD z TP SA. Marek Michalak nie zadbał, by na dziecięcy telefon zaufania można było dzwonić z innych sieci komórkowych

Aktualizacja: 25.05.2009 03:07 Publikacja: 25.05.2009 03:06

Marek Michalak uruchomił dziecięcy telefon zaufania z wielką pompą w listopadzie 2008 roku

Marek Michalak uruchomił dziecięcy telefon zaufania z wielką pompą w listopadzie 2008 roku

Foto: Forum

Ogólnopolski dziecięcy telefon zaufania rzecznika praw dziecka jest dostępny tylko dla tych dzieci, które mają telefony stacjonarne TP SA albo komórki w Orange (czyli grupy TP).

Marek Michalak, RPD, nie zwrócił się nawet z pismami do wszystkich konkurencyjnych wobec TP SA i Orange operatorów sieci komórkowych, by wsparły działanie telefonu – ustaliła „Rz”. Dzieci, które mają komórki np. w Plusie i wykręcą 0800 12 12 12, usłyszą: „Wybrany numer jest nieprawidłowy”.

– To telefon ograniczonego zaufania. Na uruchomienie numeru, pod który łączy się z wybranych sieci, może sobie pozwolić firma organizująca konkursy, ale nie RPD – ocenia Maciej Osuch, społeczny rzecznik praw ucznia, doradca rzecznika praw obywatelskich.

– Nie można osobom w kryzysie utrudniać dostępu do pomocy psychologicznej. Na takie telefony dzwonią często ci, którzy rozważają popełnienie samobójstwa – dodaje prof. Brunon Hołyst, prezes Polskiego Towarzystwa Suicydologicznego.

[srodtytul]Priorytet rzecznika[/srodtytul]

Dziecięcy telefon zaufania RPD został uruchomiony z pompą w listopadzie 2008 r. „Stało się to możliwe dzięki doskonałej współpracy z Telekomunikacją Polską” – czytamy na stronie internetowej RPD w komunikacie „Dziecięcy telefon zaufania – współpraca rzecznika z TP SA”.

Michalak podkreśla, że uruchomienie numeru było jego priorytetem. W ubiegły czwartek na konferencji w Fundacji Dzieci Niczyje z okazji Międzynarodowego Dnia Telefonów Zaufania numer RPD promowały plakaty oraz plakietki. Nie było na nich jednak informacji, że mogą się tu dodzwonić tylko niektórzy.

[srodtytul]Zaginione pisma?[/srodtytul]

Dlaczego RPD nie zadbał, by pomoc była dostępna dla wszystkich dzieci? – Pracujemy nad tym. Dzieci najczęściej dzwonią ze stacjonarnych telefonów. Można się też z nami skontaktować przez Internet. Oddzwaniamy. Tysiące dzieci korzystają z Internetu – odpowiada „Rz” Michalak.

Twoje wybory zależą od tego, co wiesz

Tylko 19
za pierwszy miesiąc dostępu do rp.pl

Subskrybuj

Z danych GUS wynika jednak, że dostępu do Internetu w domu nie ma ponad połowa rodzin w Polsce. Czy nie lepiej było poprosić innych operatorów o współpracę? – Prosiłem. Odpowiedziały tylko TP SA i Orange – twierdzi rzecznik. Jak i kogo prosił, nie mówi. Po szczegóły odsyła do swego biura.

Marek Żebrowski, dyrektor działu komunikacji społecznej Biura RPD, wyjaśnia, że pisma do operatorów z prośbą o udostępnienie nieodpłatnego numeru wysyłane były w pierwszych dniach urzędowania Michalaka – w sierpniu 2008 r.

„Niestety, z powodu nieobecności pracownika, który zajmował się sprawą, nie umiem powiedzieć, do których operatorów zostały wówczas skierowane pisma, a z którymi np. kontaktowano się telefonicznie. Pozytywnie odpowiedziała Telekomunikacja Polska, która 7 listopada zaproponowała rzecznikowi numer 0800 12 12 12. Oferta ta została przyjęta” – napisał w e-mailu do „Rz” Żebrowski. Nie powiedział, co przez pół roku działania numeru zrobił, by poprawić jego dostępność.

Sprawdziliśmy, czy inni operatorzy wiedzieli o inicjatywie Michalaka. – RPD nie zwrócił się do nas z taką propozycją – zaprzecza Elżbieta Sadowska, rzecznik sieci Plus, i zapewnia: – Jeśli to uczyni, chętnie podejmiemy współpracę.

Polkomtel SA, operator sieci Plus, jest już sponsorem pierwszego bezpłatnego ogólnopolskiego telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111, którego obsługą zajmują się psychologowie i pedagodzy Fundacji Dzieci Niczyje. Numer dostępny jest dla wszystkich sieci. Został uruchomiony też w listopadzie 2008 r., ale przy współpracy szefa MSWiA i prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Zbigniew Lazar, dyrektor Departamentu Komunikacji Korporacyjnej Polskiej Telefonii Cyfrowej sieci Era, również jest zdziwiony informacją Biura RPD. – Polska Telefonia Cyfrowa nie otrzymała pisma od rzecznika praw dziecka w poniższej sprawie – odpowiada. – Ostatnia korespondencja od rzecznika pochodzi z lipca 2008 r., ale dotyczy innego tematu.

Co o funkcjonowaniu telefonu RPD sądzi TP SA? – TP bezpłatnie udostępniła rzecznikowi praw dziecka linię 0800 i zagwarantowała pokrywanie kosztów połączeń w sieci własnej oraz sieci Orange. TP nie decyduje o cenach usług innych operatorów – odpowiada rzecznik grupy TP Wojciech Jabłczyński.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorek

[mail=r.czeladko@rp.pl]r.czeladko@rp.pl[/mail], [mail=i.kacprzak@rp.pl]i.kacprzak@rp.pl[/mail][/i]

Społeczeństwo
Kolejny incydent w szpitalu. „Agresywny i wulgarny pacjent”
Społeczeństwo
Władysław Kosiniak-Kamysz w Dniu Flagi: Bądźmy dumni z Biało-Czerwonej
Społeczeństwo
Cudzoziemcy na potęgę kupują mieszkania w Polsce. Zachęcił ich kredyt 2 procent
Społeczeństwo
Nie żyje Sławomir Wałęsa. Syn byłego prezydenta miał 52 lata
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Społeczeństwo
Nie żyje Tomasz Jakubiak. Znany kucharz miał 41 lat
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne