Duże miasta systematycznie tracą mieszkańców

Tylko pięć miast wojewódzkich zwiększy w 2030 r. liczbę ludności. Pozostałe czeka proces wymierania, a straty będą wynosiły nawet po 70 tys. mieszkańców.

Aktualizacja: 17.05.2018 09:21 Publikacja: 16.05.2018 19:18

Katowice mają stracić 11 proc. mieszkańców w ciągu najbliższych 12 lat

Katowice mają stracić 11 proc. mieszkańców w ciągu najbliższych 12 lat

Foto: Fotorzepa/ Tomasz Jodłowski

– Wyludnianie się miast związane jest ze starzeniem się społeczeństwa. Na razie odnotowujemy podobną liczbę zgonów co narodzin. Ale gdy pokolenie powojennego wyżu demograficznego będzie odchodzić, nie ma szans, by zastąpiły je dzieci urodzone teraz – tłumaczy prof. Piotr Szukalski z Uniwersytetu Łódzkiego, autor raportu demograficznego.

Jednak czynniki naturalne to tylko jeden z powodów, które prowadzą do zmniejszenia się populacji w miastach wojewódzkich. Innym jest atrakcyjność miejscowości. – Na decyzję o zmianie miejsca zamieszkania najsilniejszy wpływ ma sytuacja na rynku pracy, wysokość zarobków i koszty życia. Ale równie ważne jest to, by zarabiane pieniądze było gdzie wydawać. Inaczej migranci przeniosą się tam, gdzie zarobione środki będą mogli przeznaczyć na podniesienie jakości życia – wyjaśnia Szukalski.

Pozostało 80% artykułu

Czytaj dalej RP.PL

Tylko 9 zł aż za 3 miesiące!
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Społeczeństwo
Fein, delulu, yapping i womb womb – można głosować na Młodzieżowe Słowo Roku 2024
Społeczeństwo
Jaka pogoda czeka nas do świąt? IMGW podało prognozę długoterminową
Społeczeństwo
Wybór Donalda Trumpa będzie korzystny dla naszego kraju? Polacy podzieleni
Społeczeństwo
Dzieci zmarły po zatruciu środkiem owadobójczym. Każdy może go kupić w internecie
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Społeczeństwo
Po alkotubkach przyszedł czas na gumy-papierosy? Mogą zostać zakazane
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje