Jak skutecznie promować region

Konkurs Złote Formaty. Długoterminowa strategia, a nie przypadkowe imprezy – tak miasta walczą dziś o turystów i inwestorów

Publikacja: 06.04.2009 03:46

Lublin stara się o tytuł Europejska Stolica Kultury 2016

Lublin stara się o tytuł Europejska Stolica Kultury 2016

Foto: Dziennik Wschodni, Kar Karol Zienkiewicz

„Rz” jako pierwsza ujawnia listę projektów marketingowych miast i regionów, które uzyskały nominacje do głównej nagrody w konkursie Złote Formaty organizowanym przez Grupę Ströer. Rozstrzygnięcie 22 kwietnia. Do wygrania m.in. pięć ogólnopolskich kampanii reklamowych.

W tym roku 91 miast i regionów zgłosiło 182 projekty. – Praktycznie nie było wśród nich przypadkowych – mówi „Rz” Anna Proszowska-Sala, dyrektor festiwalu. Cieszy ją, że zaczyna się odchodzić od organizacji przypadkowych imprez, takich jak święta miast.

A juror Paweł Niziński, dyrektor kreatywny agencji Good Brand, dodaje: – Nareszcie zaczyna się myśleć o miastach i regionach jako o markach w dojrzalszy, marketingowy sposób.

Szczecin np. opracował wizję rozwoju swojej marki aż do 2050 r. – Jest naprawdę odważna – mówi Krzysztof Adamski, główny specjalista ds. marki Szczecin. Celem projektu Floating Garden (Pływające Miasto) jest zbudowanie do 2050 r. wizerunku wyjątkowego miasta: otwartego, transgranicznego, innowacyjnego, wizjonerskiego, wielokulturowego, wielojęzycznego.

Z kolei władze Lublina starają się o tytuł Europejska Stolica Kultury 2016. Miała do tego przekonać m.in. kampania pod hasłem „Lublin. Wielkie Dzieje się”. – Zastosowaliśmy podejście marketingowe, jak w biznesie – chwali się Michał Krawczyk, wicedyrektor kancelarii prezydenta ds. marketingu miasta. – Traktujemy Lublin jak markę i od dwóch lat wprowadzamy na rynek.

O tytuł ESK 2016 zamierza się ubiegać też Łódź. Animatorem tych działań jest Krzysztof Candrowicz, dyrektor Łódź Art Center. – Nie chodzi nawet o zdobycie tego tytułu, ale o stworzenie sprzyjającego artystom klimatu. To ma być miasto, w którym dobrze się żyje, w którym można iść na wystawę czy do muzeum – tłumaczy. Dodaje, że Łódź przestała być już postrzegana jako poprzemysłowe miasto, w którym nic się nie dzieje.

Ostatnio intensywne działania marketingowe prowadzi też Gdańsk. Są już efekty. Z badań przeprowadzonych przez ratusz w kilku krajach Europy wynika, że to najbardziej rozpoznawalne polskie miasto po Warszawie i Krakowie.

– Budujemy osobowość Gdańska wokół cech kojarzonych z wielkimi wydarzeniami, które są forum ważnej debaty na temat wyzwań XXI w. – mówi Anna Zbierska, p.o. dyrektora Biura Prezydenta ds. Promocji Miasta.

Ciekawymi pomysłami coraz częściej zaskakują też małe samorządy. – Doskonałym przykładem jest Sieradz, który opiera swoją promocję na skojarzeniach z fryzjerstwem – mówi Anna Proszowska-Sala. Imprezą Open Hair Festival chce uhonorować urodzonego w tym mieście wybitnego fryzjera Antoniego „Antoine’a” Cierplikowskiego, który w 1909 r. zyskał rozgłos w Paryżu.

[ramka][b]Najciekawsze projekty[/b]

[b]Działalność promocyjna – Grand Prix[/b]

Gdańsk: całokształt promocji

Lublin: marka Lublin

Rybnik: promocja budowy kanalizacji sanitarnej

Szczecin: Floating Garden 2050

województwo śląskie: „Śląskie. Pozytywna energia”

[b]Kampanie outdoorowe[/b]

Gdańsk: „Jestem z Gdańska”

Katowice: „Studiuj w Katowicach”

Lublin: „Lublin. Nieziemskie klimaty”, „Lublin. Wielkie dzieje się”

województwo małopolskie: „Małopolska na zawsze”

województwo śląskie: „Śląskie. Pozytywna energia”

[b]Event[/b]

Bytom: XV edycja Międzynarodowej Konferencji Tańca Współczesnego i Festiwalu Sztuki Tanecznej

Gdańsk: „Ekspres Solidarności”

Gdynia: Gdynia Design Days 2008

Szczecin: wydarzenie prezentujące wizję Floating Garden 2050

województwo wielkopolskie: obchody 90. rocznicy powstania wielkopolskiego

(nominacje w kolejności alfabetycznej)

[/ramka]

„Rz” jako pierwsza ujawnia listę projektów marketingowych miast i regionów, które uzyskały nominacje do głównej nagrody w konkursie Złote Formaty organizowanym przez Grupę Ströer. Rozstrzygnięcie 22 kwietnia. Do wygrania m.in. pięć ogólnopolskich kampanii reklamowych.

W tym roku 91 miast i regionów zgłosiło 182 projekty. – Praktycznie nie było wśród nich przypadkowych – mówi „Rz” Anna Proszowska-Sala, dyrektor festiwalu. Cieszy ją, że zaczyna się odchodzić od organizacji przypadkowych imprez, takich jak święta miast.

Pozostało 84% artykułu
Społeczeństwo
Fein, delulu, yapping i womb womb – można głosować na Młodzieżowe Słowo Roku 2024
Społeczeństwo
Jaka pogoda czeka nas do świąt? IMGW podało prognozę długoterminową
Społeczeństwo
Wybór Donalda Trumpa będzie korzystny dla naszego kraju? Polacy podzieleni
Społeczeństwo
Dzieci zmarły po zatruciu środkiem owadobójczym. Każdy może go kupić w internecie
Materiał Promocyjny
Fotowoltaika naturalnym partnerem auta elektrycznego
Społeczeństwo
Po alkotubkach przyszedł czas na gumy-papierosy? Mogą zostać zakazane
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje