Jak skutecznie promować region

Konkurs Złote Formaty. Długoterminowa strategia, a nie przypadkowe imprezy – tak miasta walczą dziś o turystów i inwestorów

Publikacja: 06.04.2009 03:46

Lublin stara się o tytuł Europejska Stolica Kultury 2016

Lublin stara się o tytuł Europejska Stolica Kultury 2016

Foto: Dziennik Wschodni, Kar Karol Zienkiewicz

„Rz” jako pierwsza ujawnia listę projektów marketingowych miast i regionów, które uzyskały nominacje do głównej nagrody w konkursie Złote Formaty organizowanym przez Grupę Ströer. Rozstrzygnięcie 22 kwietnia. Do wygrania m.in. pięć ogólnopolskich kampanii reklamowych.

W tym roku 91 miast i regionów zgłosiło 182 projekty. – Praktycznie nie było wśród nich przypadkowych – mówi „Rz” Anna Proszowska-Sala, dyrektor festiwalu. Cieszy ją, że zaczyna się odchodzić od organizacji przypadkowych imprez, takich jak święta miast.

A juror Paweł Niziński, dyrektor kreatywny agencji Good Brand, dodaje: – Nareszcie zaczyna się myśleć o miastach i regionach jako o markach w dojrzalszy, marketingowy sposób.

Szczecin np. opracował wizję rozwoju swojej marki aż do 2050 r. – Jest naprawdę odważna – mówi Krzysztof Adamski, główny specjalista ds. marki Szczecin. Celem projektu Floating Garden (Pływające Miasto) jest zbudowanie do 2050 r. wizerunku wyjątkowego miasta: otwartego, transgranicznego, innowacyjnego, wizjonerskiego, wielokulturowego, wielojęzycznego.

Z kolei władze Lublina starają się o tytuł Europejska Stolica Kultury 2016. Miała do tego przekonać m.in. kampania pod hasłem „Lublin. Wielkie Dzieje się”. – Zastosowaliśmy podejście marketingowe, jak w biznesie – chwali się Michał Krawczyk, wicedyrektor kancelarii prezydenta ds. marketingu miasta. – Traktujemy Lublin jak markę i od dwóch lat wprowadzamy na rynek.

O tytuł ESK 2016 zamierza się ubiegać też Łódź. Animatorem tych działań jest Krzysztof Candrowicz, dyrektor Łódź Art Center. – Nie chodzi nawet o zdobycie tego tytułu, ale o stworzenie sprzyjającego artystom klimatu. To ma być miasto, w którym dobrze się żyje, w którym można iść na wystawę czy do muzeum – tłumaczy. Dodaje, że Łódź przestała być już postrzegana jako poprzemysłowe miasto, w którym nic się nie dzieje.

Ostatnio intensywne działania marketingowe prowadzi też Gdańsk. Są już efekty. Z badań przeprowadzonych przez ratusz w kilku krajach Europy wynika, że to najbardziej rozpoznawalne polskie miasto po Warszawie i Krakowie.

– Budujemy osobowość Gdańska wokół cech kojarzonych z wielkimi wydarzeniami, które są forum ważnej debaty na temat wyzwań XXI w. – mówi Anna Zbierska, p.o. dyrektora Biura Prezydenta ds. Promocji Miasta.

Ciekawymi pomysłami coraz częściej zaskakują też małe samorządy. – Doskonałym przykładem jest Sieradz, który opiera swoją promocję na skojarzeniach z fryzjerstwem – mówi Anna Proszowska-Sala. Imprezą Open Hair Festival chce uhonorować urodzonego w tym mieście wybitnego fryzjera Antoniego „Antoine’a” Cierplikowskiego, który w 1909 r. zyskał rozgłos w Paryżu.

[ramka][b]Najciekawsze projekty[/b]

[b]Działalność promocyjna – Grand Prix[/b]

Gdańsk: całokształt promocji

Lublin: marka Lublin

Rybnik: promocja budowy kanalizacji sanitarnej

Szczecin: Floating Garden 2050

województwo śląskie: „Śląskie. Pozytywna energia”

[b]Kampanie outdoorowe[/b]

Gdańsk: „Jestem z Gdańska”

Katowice: „Studiuj w Katowicach”

Lublin: „Lublin. Nieziemskie klimaty”, „Lublin. Wielkie dzieje się”

województwo małopolskie: „Małopolska na zawsze”

województwo śląskie: „Śląskie. Pozytywna energia”

[b]Event[/b]

Bytom: XV edycja Międzynarodowej Konferencji Tańca Współczesnego i Festiwalu Sztuki Tanecznej

Gdańsk: „Ekspres Solidarności”

Gdynia: Gdynia Design Days 2008

Szczecin: wydarzenie prezentujące wizję Floating Garden 2050

województwo wielkopolskie: obchody 90. rocznicy powstania wielkopolskiego

(nominacje w kolejności alfabetycznej)

[/ramka]

„Rz” jako pierwsza ujawnia listę projektów marketingowych miast i regionów, które uzyskały nominacje do głównej nagrody w konkursie Złote Formaty organizowanym przez Grupę Ströer. Rozstrzygnięcie 22 kwietnia. Do wygrania m.in. pięć ogólnopolskich kampanii reklamowych.

W tym roku 91 miast i regionów zgłosiło 182 projekty. – Praktycznie nie było wśród nich przypadkowych – mówi „Rz” Anna Proszowska-Sala, dyrektor festiwalu. Cieszy ją, że zaczyna się odchodzić od organizacji przypadkowych imprez, takich jak święta miast.

Pozostało 84% artykułu
Społeczeństwo
Orla Rota - po co byłym agentom CBA organizacja walcząca m.in. z niesprawiedliwością wobec funkcjonariuszy?
Społeczeństwo
Sondaż: Polacy nie wierzą, by Europa bez USA była w stanie skutecznie wspierać Ukrainę
Społeczeństwo
Komisja decyduje, który zabytek można kupić do muzeum
Społeczeństwo
Ośrodek Karta apeluje o pomoc finansową
Materiał Promocyjny
Kobieta pracująca żadnej pracy się nie boi!
Społeczeństwo
Sondaż: Jak Polacy oceniają zgodę na atakowanie celów w głębi Rosji bronią USA?