Gen. Anatol Czaban: Wielokrotnie informowałem, że źle się dzieje w lotnictwie wojskowym

Raport komisji Millera jako jedną z przyczyn katastrofy smoleńskiej wskazał bałagan w Siłach Powietrznych. Gen. Anatol Czaban, były szef wyszkolenia lotników, szukanie winnych katastrofy nazywa "sytuacją patologiczną"

Publikacja: 02.08.2011 12:02

Gen. Anatol Czaban: Wielokrotnie informowałem, że źle się dzieje w lotnictwie wojskowym

Foto: W Sieci Opinii

Przypomnijmy, że minister Jerzy Miller spotkał się w poniedziałek z wojskowymi i tłumaczył dlaczego raport komisji jest tak gorzki. Na tezy raportu postanowił odpowiedzieć na antenie TVN24 gen. Anatol Czaban, szef szkolenia sil powietrznych w latach 2007 - 2010.

General Czaban wymienił  siedem powodów, które nazywa grzechami, a które doprowadziły do złęj sytuacji w pułku. Wśród nich są m.in. odejście starej kadry i rezygnacja ze szkoleń za granicą.

Dowódca powiedział: bierzemy na klatę, realizujemy zadania, nie poddajemy się, robimy wszystko, żeby wykonać to, co jest nam polecone. Utarło się tak, i przypuszczam, że piloci to przyjęli, żeby wykonać zadanie za wszelką cenę. Nawet kosztem własnego czasu i wypoczynku.

Pytany, ile napisał pism, choćby do szefa MON, że dzieje się źle, odpowiada: Moimi pismami machano wszędzie, łącznie z Sejmem RP i robili to poważni ludzie i dotyczyło to i paliwa, i szkolenia, i wielu innych rzeczy. W sumie takich pism przez trzy lata napisałem grubo ponad 200. Uważam, że sytuacja w kraju, która dzisiaj zaistniała, czyli szukanie na siłę winnych przypomina mi historyjkę o jednym gościu, który kopie ziemię, a sześciu stoi na łopatach. Ponieważ ten co kopie, nie wie, co jest w ziemi, dokopuje się do kabla i go przecina. I kto jest winny? Ten, który kopał. A reszta nierobów go jeszcze krytykuje. Czyli dzisiaj sytuacja jest patologiczna.

Jak poinformował "SE" z raportu komisji Jerzego Millera wynika, że 

Załoga zwyczajnie nie znała tego samolotu!!! Dowód? W 36. Pułku jest najnowsza instrukcja użytkowania samolotu Tu-154, ale tylko w języku rosyjskim. - Używano nieaktualnej "Instrukcji użytkowania w locie samolotu Tu-154M" w języku polskim stosowanej kiedyś w Polskich Liniach Lotniczych LOT. Ostatnie zmiany do tej instrukcji były wprowadzone w 1994 roku - czytamy czarno na białym na 31 stronie raportu komisji Jerzego Millera

Dla bezpieczeństwa lotu są to arcyważne dokumenty. Muszą być cyklicznie tłumaczone lub powinno się dbać o to, by załoga samolotu znała język rosyjski - komentuje mjr rezerwy pilot Michał Fiszer. W instrukcji zapisane są informacje dotyczące najdrobniejszych elementów. Wojskowi mieli świadomość swojej niewiedzy! Bo już w czerwcu 2009 roku, czyli 10 miesięcy przed katastrofą, szef logistyki 36. Pułku przesłał do dyrektora Departamentu Sił Zbrojnych pismo, w którym apelował, by te dokumenty przełożyć na język polski. Dowództwo 36. pułku, nie czekając na decyzję Ministerstwa Obrony Narodowej w tej sprawie, samo rozpisało przetarg na tłumaczenie. Na ten cel przeznaczono 680 tysięcy złotych. A jest to gigantyczna operacja. Bo przełożyć na język polski trzeba 16 670 stron instrukcji do Tu-154 oraz 840 stron dotyczących samolotu Jak-40! Pewne jest, że w tym roku nie zostanie to zrobione, bo tłumacze na swoją pracę mają 24 tygodnie.

 

Przypomnijmy, że minister Jerzy Miller spotkał się w poniedziałek z wojskowymi i tłumaczył dlaczego raport komisji jest tak gorzki. Na tezy raportu postanowił odpowiedzieć na antenie TVN24 gen. Anatol Czaban, szef szkolenia sil powietrznych w latach 2007 - 2010.

General Czaban wymienił  siedem powodów, które nazywa grzechami, a które doprowadziły do złęj sytuacji w pułku. Wśród nich są m.in. odejście starej kadry i rezygnacja ze szkoleń za granicą.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Publicystyka
Estera Flieger: Co łączy Krzysztofa Stanowskiego z Elonem Muskiem? A mógł namieszać w wyborach
Publicystyka
Rozmowy w Dżuddzie i czerwone linie, których nie przekroczy Kijów
Publicystyka
Daria Chibner: Czas osłabić USA, przyszła pora na zemstę frajerów. Bądźmy jak Donald Trump
Publicystyka
Michał Szułdrzyński: Reset z Rosją nową doktryną Donalda Trumpa. To geopolityczna katastrofa PiS
Materiał Promocyjny
Współpraca na Bałtyku kluczem do bezpieczeństwa energetycznego
Publicystyka
Tomasz Krzyżak: Drodzy biskupi – odwagi! Komisję ds. pedofilii w Kościele trzeba powołać bez zwłoki
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń