Reklama
Rozwiń

Milion za wizytę youtubera w Polsce. Do ujawnienia kwoty PFN zmusił sąd

Dopiero po przegranym procesie sadowym o dostęp do informacji publicznej Polska Fundacja Narodowa ujawniła, że w 2018 roku za wizytę w Polsce youtubera Caseya Neistata zapłaciła 1,18 mln złotych.

Publikacja: 23.03.2023 17:53

Casey Neistat

Casey Neistat

Foto: PAP/DPA, Christian Charisius

amk

Casey Neistat to influencer, jeden z najbardziej popularnych na świecie youtuberów, którego konto obserwuje ponad 12 milionów fanów.

Wizyta Neistata w Polsce odbyła się w ramach realizacji projektu „100x100”, na który w 2018 roku PFN przeznaczyła 12 137 340, 72 zł. Jego celem ma być "zapraszanie globalnie rozpoznawalnych postaci do promowania marki narodowej". 

Podczas pobytu w Polsce Neistat spotkał się z premierem Morawieckim, wystąpił w Centrum Expo XXI, a z pobytu nakręcił 9-minutowy filmik, który zamieścił na swoim kanale.

Prócz Neistata, w  ramach tego projektu Polskę odwiedzili wówczas "kierowca wyścigowy i dwukrotny mistrz świata Formuły I Mikka Hakkinen, mistrz świata w boksie David Haye, współzałożyciel firmy Apple Steve Wozniak, influencer Casey i aktor kina światowego Jean Reno".

Ze sprawozdania PFN wynika, że goście "podczas swojej wizyty brali udział w licznych spotkaniach, dzięki którym poznali Polskę jako kraj nowoczesny, ze złożoną, bogatą historią i kulturą, by promować ją na arenie międzynarodowej".

O podanie kosztów wizyty Neistata w Polsce wystąpił w 2019 roku Kamil Świątek, związany z branżą IT użytkownik Twittera.

Ponieważ PFN nie chciała ujawnić kosztów, sprawa trafiła do sądu. Ostatecznie, po prawomocnym wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego, Fundacja ujawniła, że dokładny koszt pobytu Caseya Neistata wyniósł 1173894,96 zł.

W 2018 roku najbardziej kosztownym projektem realizowanym przez Polską Fundację Narodową był projekt „Reputacja”, który ma za zadanie "promocję Rzeczypospolitej Polskiej za granicą w tym ochronę jej wizerunku oraz przeciwdziałanie rozpowszechnianiu nieprawdziwych treści historycznych krzywdzących lub zniesławiających Polskę i Polaków". 

Działania PFN w ramach tego projektu obejmowały m.in. akcję "Kartka z kalendarza" (rocznicowe komunikaty w social mediach w dwóch wersjach językowych polskiej i angielskiej), kampanię medialną z okazji 74. rocznicy bitwy pod Monte Cassino,  serię wydarzeń związanych z setną rocznicą odzyskania niepodległości czy 60 - minutowy film Poland – The Royal Tour (producent Peter Greenberg) emitowany w PBS, amerykańskiej sieci 354 stacji tv. Koszt tego projektu to 33 416 569,65 zł.

Ponad 23 miliony złotych przeznaczyła PFN na projekt „Polska w Ameryce", który powstał w celu poprawy wizerunku Polski w oczach obywateli USA.

Zrealizowane w ramach projektu działania to m.in.  konferencja Jan Paweł II – Ronald Reagan, wystawy i konferencje na temat generała Ryszarda Kuklińskiego w Miami, Waszyngtonie i Chicago, wsparcie finansowe organizacji Parady Pułaskiego w Nowym Jorku.

Polityka
Najnowszy sondaż poparcia partii politycznych. Duże tąpnięcie PiS
Polityka
Ryszard Petru pracuje w sklepie. Mówi o "presji czasowej"
Polityka
Bodnar: Orbán mógł popełnić błąd w sprawie Romanowskiego i Węgry poniosą konsekwencje
Polityka
Ranking tematów przy wigilijnym stole: od cen masła po wybory prezydenckie i Trumpa
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Polityka
Jarosław Kaczyński chwali Rzecznika Praw Obywatelskich: Potwierdził to, co mówiliśmy
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku