Rejestr wyborców
Rejestr wyborców obejmuje osoby uprawnione do głosowania, które na stałe mieszkają na obszarze danej gminy. Osoby przebywające na terenie gminy bez zameldowania lub mieszkające pod innym adresem niż adres zameldowania, wpisywane są do rejestru jedynie wówczas, gdy złożą pisemny wniosek w urzędzie gminy (należy wówczas podać nazwisko, imiona, imię ojca, datę urodzenia oraz numer ewidencyjny PESEL oraz kserokopię dokumentu tożsamości). W przeciągu 5 dni od daty złożenia wniosku, wydana zostanie decyzja o wpisaniu lub odmowie wpisania do rejestru wyborców.
Wniosek taki można zgłosić w dowolnym momencie. Pamiętajmy jednak, że urząd gminy ma 5 dni na podjęcie decyzji! Jeżeli zatem wniosek złożymy zbyt późno, może się zdarzyć, że urząd gminy nie zdąży wydać decyzji.
Spis wyborców
O ile rejestr wyborców dotyczy całej gminy, o tyle spis wyborców dotyczy konkretnego obwodu głosowania. Spis taki, sporządzany przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) na podstawie rejestru wyborców, dostępny będzie do wglądu w urzędzie gminy od dnia 23 września br. do 7 października br.
Zdarza się, że w dniu głosowania przebywać będziemy poza miejscem zameldowania. W takim wypadku możemy złożyć wniosek o dopisanie do spisu wyborców w wybranym przez siebie obwodzie głosowania w kraju, za granicą lub na statku morskim.
Wniosek taki należy złożyć najpóźniej na 5 dniu przed dniem wyborów, a więc do 8 października br.
Jeżeli w dniu głosowania przebywać będziemy za granicą lub w podróży na polskich statkach morskich, wniosek o wpisanie do spisu wyborców możemy złożyć konsulowi lub kapitanowi statku najpóźniej na 3 dni przed wyborami, a więc do 10 października br.
Listy kandydatów na posłów
Prawo zgłaszania list kandydatów na posłów mają te komitety wyborcze, które powiadomiły Państwową Komisję Wyborczą o utworzeniu komitetu i uzyskały od niej stosowaną uchwałę. W każdym z okręgów wyborczych komitet wyborczy może zgłosić tylko jedną listę kandydatów na posłów. Co ważne, liczba kandydatów–kobiet oraz kandydatów-mężczyzn nie może być mniejsza niż 35% liczby wszystkich kandydatów na liście.
Nie można jednocześnie kandydować na posła i na senatora.
Lista kandydatów na posłów musi być poparta podpisami co najmniej 5.000 wyborców mieszkających w okręgu, w którym zgłaszana jest lista.
Do dnia 3 września br. do godziny 24.00, listy kandydatów powinny być zgłoszone do właściwej okręgowej komisji wyborczej celem zarejestrowania. Zgłoszenia takiego dokonuje pełnomocnik komitetu wyborczego.
Listy kandydatów na senatora
Prawo zgłaszania list kandydatów na posłów mają te komitety wyborcze, które powiadomiły Państwową Komisję Wyborczą o utworzeniu komitetu i uzyskały od niej stosowaną uchwałę. W okręgu wyborczym komitet wyborczy może zgłosić tylko jednego kandydata na senatora.
Nie można jednocześnie kandydować na senatora i na posła.
Lista kandydatów na senatora musi być poparta podpisami co najmniej 2000 wyborców mieszkających w okręgu, w którym zgłaszana jest lista.
Do dnia 3 września br. do godziny 24.00, listy kandydatów powinny być zgłoszone do właściwej okręgowej komisji wyborczej celem zarejestrowania. Zgłoszenia takiego dokonuje pełnomocnik komitetu wyborczego.