Tylko 99 zł za rok czytania.
Co zyskasz kupując subskrypcję? - możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Aktualizacja: 22.03.2015 18:05 Publikacja: 22.03.2015 00:01
Fot. Adam Lach
Foto: Napo Images for The New York Times/FORUM
Ewa Błasik mówi łamiącym się głosem: – Raport MAK traktuję jako haniebną próbę szkalowania pamięci mojego męża generała Andrzeja Błasika. Tezy MAK na temat roli mojego męża są powtórzeniem propagandowego stanowiska władz rosyjskich sformułowanego już w godzinę po katastrofie, gdy w sposób oczywisty nie mogło być jakichkolwiek dowodów. Pragnę stanowczo podkreślić, iż w dostępnym i znanym materiale dowodowym nie ma żadnej przesłanki wskazującej na zawartość alkoholu we krwi mojego męża w chwili katastrofy. Nie ma również dowodów, które potwierdziłyby, że mój mąż w jakikolwiek sposób wywierał pośredni czy bezpośredni nacisk na pilotów...
Jej przemówienia w skupieniu słucha kilkudziesięciu posłów z Zespołu Parlamentarnego ds. Zbadania Przyczyn Katastrofy Tu-154M z 10 kwietnia 2010 r. Błyskają flesze aparatów fotoreporterów, dyktafony i kamery telewizyjne zapisują kolejne minuty materiału, a część dziennikarzy robi ręczne notatki. Pani Błasik protestuje przeciw bierności rządu Donalda Tuska. Fotoreporterzy robią ostatnie zdjęcia, dziennikarze zabierają swoje dyktafony i mikrofony opatrzone symbolami stacji. Jeden z operatorów prywatnej telewizji rzuca do prezenterki niewybredny komentarz. Ta go strofuje, podchodzi do wdowy i mówi jej kilka słów otuchy. Po kilku sekundach napięcie opada. Słychać głośne: – Stop! Mamy to!
Bo w rzeczywistości nie jest to kolejne posiedzenie zespołu Antoniego Macierewicza, ale jedna ze scen powstającego właśnie filmu „Smoleńsk" w reżyserii Antoniego Krauzego. Nie było też prawdziwej Ewy Błasik, tylko aktorka Aldona Struzik.
Filmowanie ujęcia poprzedzają próby na sucho i – zajmujące najwięcej czasu – przygotowania. Sejmową salę, w której odbywa się posiedzenie, imituje jedno z pomieszczeń w Pałacu Kultury i Nauki. Członkowie ekipy dopasowują oświetlenie, na zewnątrz obsługa techniczna ustawia ogromne dźwigi z lampami skierowanymi w okna sali. Przed wejściem chaotycznie krąży grupa statystów. – Proszę się nie rozchodzić, tylko stać w jednym miejscu. Tu można się przebierać – wskazuje ekipa filmowa. Trwa gorączkowe poszukiwanie miejsca, w którym można by ustawić przeznaczony dla statystów katering.
„Cannes. Religia kina” Tadeusza Sobolewskiego to książka o festiwalu, filmach, artystach, świecie.
„5 grudniów” to powieść wybitna. James Kestrel po prostu zna się na tym, o czym pisze; Hawaje z okresu II wojny,...
„BrainBox Pocket: Kosmos” pomoże poznać zagadki wszechświata i wyćwiczyć pamięć wzrokową.
Naukowcy zastanawiają się, jak rozwijać AI, by zminimalizować szkody moralne.
„The Electric State” to najsłabsze dzieło w karierze braci Russo i prawdopodobnie najdroższy film w historii Net...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas