Jak Włosi stali się mniej sympatyczni

We Włoszech na rozliczenie się z antysemityzmem w czasach faszyzmu stać było jedynie świat akademicki i wymiar sprawiedliwości. Tylko te dwa środowiska uderzyły się w piersi, przyznając, że nie okazały w czasie wojny żadnej solidarności z osobami pochodzenia żydowskiego.

Aktualizacja: 13.10.2019 09:47 Publikacja: 11.10.2019 00:01

W 1938 r. Benito Mussolini zmusił króla Włoch Wiktora Emanuela III do podpisania faszystowskich usta

W 1938 r. Benito Mussolini zmusił króla Włoch Wiktora Emanuela III do podpisania faszystowskich ustaw rasowych obowiązujących aż do 1944 r. Dwa lata wcześniej 9 maja 1936 r. dyktator ogłosił władcę cesarzem etiopskim. Na zdjęciu w środku Wiktor Emanuel III (z lewej) i Duce (z prawej) podczas drugiej wojny abisyńskiej

Foto: Alinari/Getty Images

Łapanka w rzymskim getcie zaczęła się 16 października 1943 r. O 5.30 nad ranem 365 gestapowców, bez pomocy Włochów, którym Niemcy nie ufali, wyciągnęło z domów ponad 1000 osób; najstarsza miała 90 lat, najmłodsza urodziła się tydzień wcześniej. Dwa dni później załadowano ich do 18 wagonów towarowych na stacji Roma Tiburtina. Do dziś wypomina się papieżowi Piusowi XII, że nie wykorzystał tych dwóch dni pomiędzy aresztowaniem a wywiezieniem do obozu i, jak się uważa, nie zrobił nic, aby ich uratować. Po czterech dniach pociąg był już w obozie Auschwitz-Birkenau. Do Rzymu po wojnie wróciło tylko 16 osób.

Pozostało jeszcze 96% artykułu

19 zł za pierwszy miesiąc czytania RP.PL

Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Plus Minus
Co można wyczytać z priorytetów prezydencji przygotowanych przez polski rząd? Niewiele
Plus Minus
Po co organizowane są plebiscyty na słowo roku? I jakie słowa wygrywały w innych krajach
Plus Minus
Gianfranco Rosi. Artysta, który wciąż ma nadzieję
Plus Minus
„Rozmowy o ludziach i pisaniu”. Dojmujące milczenie telefonu w domu
Plus Minus
„Trojka” Izabeli Morskiej. Tożsamość i groza w cieniu Rosji