Aktualizacja: 08.12.2015 07:02 Publikacja: 08.12.2015 07:02
3 zdjęcia
ZobaczFoto: 123RF
Od 1 października br. obowiązują przepisy ustawy o kontroli niektórych inwestycji. Na jej podstawie, w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa publicznego i porządku publicznego, Rada Ministrów może, w drodze rozporządzenia, umieścić podmiot prowadzący działalność gospodarczą w wykazie tych, których udziały lub akcje będą mogły być zbywane wyłącznie pod nadzorem ministra skarbu państwa. Umieszczenie w tym wykazie będzie w praktyce oznaczało, że minister będzie mógł skutecznie sprzeciwić się nabyciu udziałów lub akcji w takim podmiocie.
Może i PKW nie do końca spełnia swe ustawowe zadania, ale za to należy docenić wkład jej przewodniczącego w rozwój prawa w zakresie podejmowania decyzji przez organy kolegialne. Bo po co się ograniczać do wydania jednego stanowiska, z którego i tak ktoś będzie niezadowolony? Jak będzie ich kilka, każdy wybierze to, które mu pasuje.
Dlatego nie warto liczyć na to, że „na pewno nic się nie stanie” albo „jakoś tam będzie”
Jeśli chcemy niezależnej prokuratury, to nie możemy się jednocześnie domagać ręcznego sterowania nią, nawet w słusznej sprawie. Zwłaszcza że każda władza inaczej ową słuszność definiuje.
Minister Adam Bodnar się miota. Przedstawił dwa projekty, w tym jeden zakładający przywrócenie praworządności dopiero w 2030 r. Kolejne 5 lat oswajania bezprawia to kapitulacja ministra sprawiedliwości - pisze prof. Michał Romanowski, adwokat wielu sędziów nękanych dyscyplinarkami przez ostatnie osiem lat.
Autor projektu, sam przecież będący sędzią, przywodzi na myśl niesławnego Efialtesa – Greka, który pomógł Persom pokonać jego rodaków broniących się w wąwozie Termopile. I wcale nie chodzi o to, by gloryfikować „neosędziów” lub demonizować tych, którzy chcą zmian.
Wchodzimy w kolejną fazę sporu o praworządność. Początek prezydenckiej kampanii wyborczej nie wróży najlepiej, bo zamiast merytorycznej debaty nad wypracowanymi propozycjami, raczej możemy się spodziewać politycznej młócki i festiwalu demagogii.
Za brak sporządzenia sprawozdania albo przedstawienie w nim nierzetelnych danych prezesowi może grozić grzywna lub więzienie. Może też zapłacić spółce odszkodowanie.
Prawidłowe i efektywne wykonywanie zadań publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego związane jest z prawidłowym i efektywnym działaniem spółek komunalnych. Ocena działania tych spółek i osób nimi zarządzających dokonywana jest także w oparciu o przepisy publicznego prawa finansowego, w szczególności w zakresie dyscypliny finansów publicznych.
Trybunał Sprawiedliwości UE rozstrzygnie kolejne wątpliwości dotyczące polskiego podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC) w kontekście przekształcenia spółki komandytowej w jawną.
Wielu przedsiębiorców wybiera spółkę z o.o. jako formę prowadzenia działalności gospodarczej. Na jej uruchomienie wystarczy minimalny kapitał – 5 tys. zł.
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z minimalnym kapitałem zakładowym od początku swojej działalności musi osiągać zysk. Jakie działania powinien podjąć zarząd, gdy strata przewyższa wysokość minimalnego kapitału zakładowego spółki?
Przekształcenie spółki komandytowej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (sp z o.o.)to atrakcyjna forma reorganizacji, pozwalająca na osiągnięcie korzyści prawnych i podatkowych dla przedsiębiorcy. Jakich formalności należy dopełnić?
Spółka płacąca sklepom za umieszczanie produktów w dobrze widocznych miejscach może odliczyć VAT. Są to bowiem usługi promocyjne mające na celu zwiększenie jej sprzedaży.
Ustąpienie akcjonariusza może okazać się istotnym narzędziem ochrony interesów mniejszościowych akcjonariuszy prostych spółek akcyjnych.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas