Odwieczny spór o funkcje państwa i rynku oraz rolę rządów prawa toczy się najczęściej na płaszczyźnie teoretycznej, nierzadko z udziałem ideologii i polityki. Podejmując nasze badania nad wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju społeczno-ekonomicznego (Balanced Development Index: BDI) trzymamy się empirii i statystyki. Uwzględniamy zarówno „twarde" czynniki ekonomiczne, jak i „miękkie" psychospołeczne, co pozwala dość dokładnie pokazać wahania polityki społeczno-gospodarczej, a nawet przewidywać jej meandry.
Wyniki pomiaru BDI* dla 22 europejskich krajów OECD w okresie 1999–2018 przedstawialiśmy na łamach „Rzeczpospolitej" niemal dokładnie rok temu (19 grudnia 2019 r.). Oto konkluzje naszych dociekań: nie ma wątpliwości, że wyższe wartości wskaźnika BDI osiągają kraje zamożniejsze, o lepszym klimacie społecznym i ogólnie wyższym poziomie dobrostanu, a wysoki poziom zrównoważenia („harmonii") jego składowych jest dobrą miarą sterowności systemu społeczno-gospodarczego, czyli jego podatności na zmiany indukowane przez ośrodki kierownicze.
Indeks praworządności
Bank Światowy opracowuje co roku Worldwide Governance Index (WGI), co można przetłumaczyć jako światowy indeks jakości rządzenia, który w pewnym uproszczeniu można byłoby nazwać indeksem praworządności. WGI składa się z trzech grup subindeksów wskazujących aspekty dobrego rządu. Modus operandi rządów, czyli sposób ich wyboru, funkcjonowania, monitorowania i zastępowania, określają: zdolność obywateli do wyrażania opinii o rządach i pociągania ich do odpowiedzialności oraz stabilność polityczna, ochrona przed przemocą i terroryzmem.
Zdolność rządów do formułowania i wdrażania właściwej polityki mierzy się tu przez określenie stopnia efektywności rządu (jakość funkcjonowania jego aparatu w zakresie dostarczania usług publicznych, niezależność administracji publicznej od presji politycznych, zdolność do formułowania i realizacji długofalowych polityk, niezależnie od zmian politycznych) oraz jakość regulacji (efektywne funkcjonowanie reguł prawnych chroniących interesy wszystkich obywateli, sprzyjających rozwojowi prywatnej przedsiębiorczości i inwestycji prywatnych).