Trudny mecz prezesa

Zbigniew Drzymała, szef Inter Groclin Auto. Restrukturyzuje grupę, która jeszcze nigdy na giełdzie nie była tak nisko wyceniana. Efekty zmian mają być widoczne dopiero w 2009 r.

Publikacja: 04.06.2008 03:36

Zbigniew Drzymała

Zbigniew Drzymała

Foto: Rzeczpospolita

8 mln zł oszczędności przyniosą przekształcenia w polskich zakładach Groclinu. Trwa budowa drugiej fabryki na Ukrainie oraz szukanie możliwości zarobku w branży chemicznej. To wszystko nie ratuje jednak wyceny spółki, która w czasach świetności miała kapitalizację ponad 800 mln zł. Według obecnych wycen spadła poniżej 70 mln zł. Czy Drzymale wystarczy konsekwencji w restrukturyzowaniu?

Dotąd w biznesowych działaniach prezesa jej nie brakowało. Drzymała po ukończeniu technikum budowlanego w Poznaniu przez kilka lat pracował jako kierownik budowy. Potem poszedł w ślady ojca, który w latach 1945 – 1957 wraz z bratem prowadził w Grodzisku Wielkopolskim zakład tapicersko-skórzany. W 1977 r. Drzymała rozpoczął rzemieślniczą produkcję zagłówków samochodowych.

Na początku lat 90. bazował na dostawach dla krajowych producentów aut. W branży działo się jednak coraz gorzej, co pchnęło Drzymałę w stronę eksportu. Dzięki niemu nastąpił najbardziej dynamiczny rozwój firmy. Tapicerki z Grodziska pojawiły się m.in. w volvo, mercedesach czy porsche. W 1998 r. Drzymała wprowadził spółkę na giełdę. Groclin ma dziś kilkuprocentowy udział w europejskim rynku tapicerek samochodowych i roczne przychody przekraczające 460 mln zł.

Biznes to niejedyna pasja Drzymały. Jak mówią jego współpracownicy – to fanatyk sportu. Kiedyś uprawiał lekką atletykę. Dzisiaj regularnie gra w tenisa, uczestniczy także w turniejach. No i jest wreszcie piłka nożna, z której Drzymała jest najbardziej znany.

Biznesmen jest prezesem Groclinu Dyskobolii. W kilka lat wyciągnął tę drużynę z ligi okręgowej do ekstraklasy, w której utrzymuje się już od dekady. Grała ona w Pucharze UEFA, w tym sezonie zajęła trzecie miejsce w ekstraklasie. Drzymała zmodernizował miejscowy stadion, tworząc z niego jeden z najnowocześniejszych obiektów sportowych w Polsce.

Kłopoty dotknęły jednak także sportowych pasji Drzymały. By ograniczyć dokładane do drużyny miliony, od najbliższego sezonu będzie ona grała w stolicy Dolnego Śląska (połączona ze Śląskiem Wrocław), a większościowym udziałowcem klubu zostało miasto Wrocław. Kibice Groclinu nie kryli niezadowolenia z przenosin do Wrocławia, głośno protestując podczas meczów.

57-letni Drzymała w kłopotach ma oparcie we współpracownikach i rodzinie. Obie córki pracują w jego firmach – starsza Monika jest członkiem rady nadzorczej Inter Groclin Auto, młodsza Joanna zaangażowana jest w projekt spółki chemicznej. Żona Maria kieruje Hotelem Groclin.

Bliscy współpracownicy wierzą, że los uśmiechnie się jeszcze do biznesowych pomysłów Drzymały. Giełdowi gracze na razie są sceptyczni.

8 mln zł oszczędności przyniosą przekształcenia w polskich zakładach Groclinu. Trwa budowa drugiej fabryki na Ukrainie oraz szukanie możliwości zarobku w branży chemicznej. To wszystko nie ratuje jednak wyceny spółki, która w czasach świetności miała kapitalizację ponad 800 mln zł. Według obecnych wycen spadła poniżej 70 mln zł. Czy Drzymale wystarczy konsekwencji w restrukturyzowaniu?

Dotąd w biznesowych działaniach prezesa jej nie brakowało. Drzymała po ukończeniu technikum budowlanego w Poznaniu przez kilka lat pracował jako kierownik budowy. Potem poszedł w ślady ojca, który w latach 1945 – 1957 wraz z bratem prowadził w Grodzisku Wielkopolskim zakład tapicersko-skórzany. W 1977 r. Drzymała rozpoczął rzemieślniczą produkcję zagłówków samochodowych.

Opinie Ekonomiczne
Prof. Elżbieta Chojna-Duch: Strategiczna autonomia w Europie
Opinie Ekonomiczne
Marek Tatała: Czy deregulacja się opłaca?
Opinie Ekonomiczne
Maciej Miłosz: Niemiecka bazooka finansowa odpali przemysł
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Czy Europa może być znów wielka?
Materiał Promocyjny
Współpraca na Bałtyku kluczem do bezpieczeństwa energetycznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Donald Trump rąbie siekierą, Europa odpowiada skalpelem
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń