Założenia do implementacji dyrektywy 2014/56/UE zmieniającej dyrektywę 2006/43/UE w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych oraz skonsolidowanych sprawozdań finansowych wprowadzają m.in. zmiany definicji jednostek zainteresowania publicznego. Zmiany będą miały też istotne skutki w zakresie modelu nadzoru nad tymi jednostkami oraz ich sprawozdawczością. Zwiększa się zakres obowiązków i wymagań wobec osób odpowiedzialnych za realizację zadań ustawowych, członków zarządu, rad nadzorczych, członków komitetów audytu i oczywiście biegłych rewidentów. Sankcje za uchybienia – przewidziane są wysokie, w tym pieniężne – do wysokości 4 mln dla osób fizycznych i 10 proc. obrotów dla osób prawnych.
Kto może zapłacić
Warto więc wiedzieć, komu i za co mogą być nałożone kary. Założenia do implementacji dyrektywy wprowadzają trzy kategorie jednostek o zróżnicowanych modelach sprawowania nad nimi nadzoru. Pierwsza kategoria to jednostki zainteresowania publicznego (JZP). Do tej kategorii będą zaliczani emitenci papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym UE, objęci obowiązkiem badania, w tym jednostki samorządu terytorialnego, emitujące papiery wartościowe na rynku regulowanym, banki krajowe, oddziały instytucji kredytowych i oddziały banków zagranicznych, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji oraz ich główne oddziały, Krajowa Kasa SKOK oraz SKOK-i.
Drugą grupę (tzw. quasi-JZP) tworzą inne jednostki – tj. instytucje pieniądza elektronicznego, krajowe instytucje płatnicze, OFE, PTE, TFI, fundusze inwestycyjne (otwarte, zamkniete i specjalistyczne), podmioty prowadzące działalność maklerską.
Trzecią grupę – tworzą pozostałe jednostki nie objęte pierwszą i drugą kategorią (JZP i quasi-JZP). W zależności od grupy nałożone są inne formy nadzoru właścicielskiego, nadzoru publicznego i inne formy sprawozdawczości i rewizji finansowej.
Zapotrzebowania na specjalistów
W jednostkach zainteresowania publicznego utrzymany zostanie wymóg istnienia komitetów audytu. Obowiązywać on będzie również w wybranych quasi-JZP tj. towarzystwach funduszy instytucyjnych, towarzystwach emerytalnych, instytucjach pieniądza publicznego i krajowych instytucjach płatniczych.