Jan Morbiato: Dobrze, że ceny poszły w górę

Sprzedaż polis OC i AC przez internet i telefon eksplodowała. W I kw. tego roku jej wartość sięgnęła 500 mln zł, była więc o 70 proc. wyższa niż w analogicznym okresie 2016 r. Powód? Skokowy wzrost cen polis OC i AC w 2016. „Rzeczpospolita" była jednym z pierwszych tytułów, które zauważyły to zjawisko.

Aktualizacja: 06.08.2017 21:34 Publikacja: 06.08.2017 21:14

Jan Morbiato: Dobrze, że ceny poszły w górę

Foto: Archiwum

Klienci mają nadzieję, że kupując przez internet, znajdą coś tańszego. Nie jest to łatwe – cena polisy u agenta raczej nie różni się od ceny tej samej polisy kupionej drogą internetową. Dobrodziejstwem podwyżek jest skierowanie klientów do kanału direct, gdzie można porównać propozycje różnych ubezpieczycieli i skorzystać z oferty firmy, której nasz agent nie reprezentuje.

I tu dochodzimy do agenta, czyli do słabego ogniwa w łańcuszku ubezpieczyciel-klient. Nazwanie pośredników w ten sposób niestety nie jest nadużyciem. To właśnie „doradcy" stoją za całkowitą kompromitacją ubezpieczeniowych funduszy kapitałowych (UFK – polis połączonych z inwestycją). Wciskali je klientom – nawet tym, którzy pod żadnym pozorem nie powinni ich posiadać, bo za sprzedaż takiego produktu dostawali od ubezpieczyciela prowizję w wysokości nawet 100 proc. rocznej składki płaconej przez ubezpieczonego. Proceder ten zakończył się licznymi pozwami zbiorowymi i decyzjami UOKiK, które zmusiły ubezpieczycieli do obniżenia opłat likwidacyjnych – wcześniej klienci chcący się wycofać z UFK przed terminem tracili nawet wszystkie zainwestowane pieniądze.

Czytaj więcej, wiedz więcej!
9zł za pierwszy miesiąc.

Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
9 zł pierwszy miesiąc, a potem 39 zł/msc
Opinie Ekonomiczne
Dlaczego warto pomagać innym, czyli czego zabrakło w exposé ministra Sikorskiego
Opinie Ekonomiczne
Leszek Pacholski: Interesy ludzi nauki nie uwzględniają potrzeb polskiej gospodarki
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof A. Kowalczyk: Jak skrócić tydzień pracy w Polsce
Opinie Ekonomiczne
Stanisław Stasiura: Kanada – wybory w czasach wojny celnej
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Opinie Ekonomiczne
Adam Roguski: Polscy milionerzy wolą luksusowe samochody i spa niż nieruchomości