Najważniejszym obowiązkiem, który został nałożony na przedsiębiorców przez Dyrektywę Omnibus w przypadku organizowania promocji lub wyprzedaży, jest wymóg podawania obok informacji o obniżonej cenie informacji o najniższej cenie danego towaru lub usługi, jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.
- A zatem w sytuacji zorganizowania promocji powinny zostać zaprezentowane trzy ceny: cena, która zostaje obniżona, najniższa cena w ostatnich 30 dniach oraz cena po obniżce. Co ważne powyższa zasada dotyczy zarówno sprzedaży internetowej jak i stacjonarnej. Należy jednak zaznaczyć, że nie wszystkie promocje objęte są tymi regulacjami. Spod powyższego obowiązku wyłączone są przykładowo promocje personalizowane, czyli takie, w których rabat przyznany jest konkretnemu konsumentowi. Brak wykonania tego obowiązku zaś grozi nałożeniem przez wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej kary pieniężnej w wysokości 20 tysięcy zł. a w przypadku trzykrotnego niewykonania powyższego obowiązku w okresie 12 miesięcy od pierwszego naruszenia, kara pieniężna wynosi 40 tys. zł. – ostrzega adwokat Piotr Smagała.
Czytaj więcej:
Przykład: Deweloper na swojej stronie informuje, że w okresie od dnia X do dnia X obowiązuje promocja na zakup lokalu w postaci rabatu w wysokości -10 proc. W takim wypadku nabywca zainteresowany nabyciem lokalu powinien otrzymać od dewelopera informacje o trzech cenach: informację o cenie, która zostaje obniżona, o najniższej cenie w ostatnich 30 dniach oraz o cenie po obniżce. Uwaga: promocja powinna dotyczyć ceny, która obowiązywała w okresie 30 dni poprzedzających promocję, a nie ceny pierwotnej.
Weryfikacja opinii o produkcie
Ustawa implementująca tzw. Dyrektywę Omnibus reguluje kwestię opinii klientów dotyczących sprzedawanych towarów. Jeżeli zostaną opublikowane opinie na temat działalności danej spółki lub sprzedawanych nieruchomości, deweloper ma obowiązek zmieszczenia informacji o tym, czy i w jaki sposób zapewnił, aby publikowane opinie pochodziły od konsumentów, którzy nabyli nieruchomość od niego. Brak zamieszczenia takiej informacji będzie skutkował uznaniem takiej praktyki za wprowadzającą konsumenta w błąd.