Reklama
Rozwiń

Dyrektywa Omnibus w nieruchomościach

Ustawa o prawach konsumenta, która zabrania fikcyjnych promocji, obowiązuje też rynek nieruchomości.

Publikacja: 06.03.2023 10:22

Dyrektywa Omnibus w nieruchomościach

Foto: Adobe Stock

Najważniejszym obowiązkiem, który został nałożony na przedsiębiorców przez Dyrektywę Omnibus w przypadku organizowania promocji lub wyprzedaży, jest wymóg podawania obok informacji o obniżonej cenie informacji o najniższej cenie danego towaru lub usługi, jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.

- A zatem w sytuacji zorganizowania promocji powinny zostać zaprezentowane trzy ceny: cena, która zostaje obniżona, najniższa cena w ostatnich 30 dniach oraz cena po obniżce. Co ważne powyższa zasada dotyczy zarówno sprzedaży internetowej jak i stacjonarnej. Należy jednak zaznaczyć, że nie wszystkie promocje objęte są tymi regulacjami. Spod powyższego obowiązku wyłączone są przykładowo promocje personalizowane, czyli takie, w których rabat przyznany jest konkretnemu konsumentowi. Brak wykonania tego obowiązku zaś grozi nałożeniem przez wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej kary pieniężnej w wysokości 20 tysięcy zł. a w przypadku trzykrotnego niewykonania powyższego obowiązku w okresie 12 miesięcy od pierwszego naruszenia, kara pieniężna wynosi 40 tys. zł. – ostrzega adwokat Piotr Smagała.

Przykład: Deweloper na swojej stronie informuje, że w okresie od dnia X do dnia X obowiązuje promocja na zakup lokalu w postaci rabatu w wysokości -10 proc. W takim wypadku nabywca zainteresowany nabyciem lokalu powinien otrzymać od dewelopera informacje o trzech cenach: informację o cenie, która zostaje obniżona, o najniższej cenie w ostatnich 30 dniach oraz o cenie po obniżce. Uwaga: promocja powinna dotyczyć ceny, która obowiązywała w okresie 30 dni poprzedzających promocję, a nie ceny pierwotnej.

Weryfikacja opinii o produkcie

Ustawa implementująca tzw. Dyrektywę Omnibus reguluje kwestię opinii klientów dotyczących sprzedawanych towarów. Jeżeli zostaną opublikowane opinie na temat działalności danej spółki lub sprzedawanych nieruchomości, deweloper ma obowiązek zmieszczenia informacji o tym, czy i w jaki sposób zapewnił, aby publikowane opinie pochodziły od konsumentów, którzy nabyli nieruchomość od niego. Brak zamieszczenia takiej informacji będzie skutkował uznaniem takiej praktyki za wprowadzającą konsumenta w błąd.

- Za nieuczciwe praktyki rynkowe zostaną uznane również takie działania jak zamieszczenie nieprawdziwych opinii mających na celu promocję produktu oraz twierdzenie, że opinie zamieścili klienci, którzy kupili daną nieruchomość, bez podjęcia kroków w celu weryfikacji, czy rzeczywiście tak było – tłumaczy prawniczka, Dorota Dymyt-Holko. - W przypadku, gdy interes konsumenta zostanie naruszony lub zagrożony wskutek dokonania nieuczciwej praktyki, konsument może wystąpić z szeregiem roszczeń wobec przedsiębiorcy, m. in. żądać usunięcia skutków dokonania nieuczciwej praktyki czy naprawienia wyrządzonej szkody.

Zapłata danymi osobowymi 

Nowe przepisy wprowadzają również zmiany w zakresie wysyłania newslettera. W przypadku bowiem zaoferowania w zamian za wyrażenie zgody na jego otrzymanie darmowej usługi lub produktu, przepisy ustawy o prawach konsumenta należy również stosować. A zatem została uregulowana tzw. „zapłata danymi osobowymi”. Oznacza to, że konsumentowi, który przekazuje dane osobowe w zamian za otrzymanie darmowej usługi lub produktu, przysługują te same uprawnienia, co konsumentowi, który płaci pieniędzmi za dany produkt lub usługę, tj. roszczenia z tytułu niezgodności towaru z umową czy prawo do odstąpienia od umowy.

Wprowadzono również przepisy regulujące skutki odstąpienia od umowy „opłaconej” danymi osobowymi. Przede wszystkim przedsiębiorca nie może w takiej sytuacji dalej wykorzystywać danych konsumenta (z wyjątkami), ma obowiązek udostępnić konsumentowi jego dane i umożliwić ich odzyskanie przez konsumenta. Ponadto przedsiębiorca może uniemożliwić konsumentowi dostęp do treści lub usługi cyfrowej, a konsument powinien powstrzymać się od dalszego korzystania z nich.

Przykład: w zamian za wyrażenie zgody na otrzymywanie od dewelopera newslettera nabywca otrzymuje od dewelopera jakiś produkt na przykład e-booka. W takim wypadku nabywca może między innymi reklamować ten produkt z powodu wad czy też odstąpić od umowy.

Nieruchomości
Inżynier, który lubi nieruchomości, rowerowe wycieczki i gotowanie
Nieruchomości
Fundusz Enterprise Investors znów inwestuje w producenta domów prefabrykowanych
Nieruchomości
7R sprzedaje pięć obiektów za ponad 150 mln euro
Nieruchomości
Towarowa Towers. Wieże na warszawskiej Woli już gotowe
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Nieruchomości
Vendo Park otwiera się w Kostrzynie nad Odrą
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku