Ekspansja zacznie się w Czechach

Szukamy ziemi pod pierwszy zagraniczny projekt, Polska wciąż daje duży potencjał wzrostu – mówi Tomasz Lubowiecki, założyciel i prezes magazynowego dewelopera 7R.

Aktualizacja: 04.02.2021 20:35 Publikacja: 04.02.2021 20:13

Ekspansja zacznie się w Czechach

Foto: materiały prasowe

W grudniu i styczniu informowaliście o pozyskaniu na wysokie stanowiska menedżerskie zagranicznych specjalistów związanych m.in. z funduszem Amstar. Celem jest ekspansja zagraniczna – jak wyglądają plany?

Na polskim rynku działamy od 2009 r., staliśmy się rozpoznawalnym, ogólnokrajowym graczem. Myśl o inwestycjach poza Polską kiełkowała już wcześniej, postanowiliśmy w tym roku zacząć ją realizować.

Naturalnym kierunkiem są kraje naszego regionu Europy traktowane przez inwestorów jak geograficzno–biznesowy koszyk. Z jednej strony chcemy zwiększać skalę i dywersyfikować rynki, z drugiej wielu naszych klientów prowadzących działalność w Polsce jest lub zamierza być obecnych w centralnej Europie – podążamy zatem za potrzebami najemców.

Jesteśmy na samym początku drogi, w pierwszej kolejności stawiamy na Czechy, gdzie rezyduje Chris Zeuner, wspomniany w pytaniu ekspert z bogatym doświadczeniem, którego powołaliśmy do zarządu. To będzie rok rozruchu, rozpoczynamy poszukiwania terenów, myślę, że w przyszłym roku będziemy oddawać pierwszy czeski magazyn.

Polski rynek jest rozgrzany, zasoby przekroczyły 20 mln mkw., agenci mówią o rekordowym popycie, a inwestorzy pierwszy raz w historii rynku ulokowali więcej w magazyny niż biura. Magazyny mają jeszcze tak znaczący potencjał wzrostu?

Polski rynek wciąż stwarza możliwości. W 2020 r. ustanowiliśmy rekord, podpisując umowy najmu ponad 400 tys. mkw. Rośniemy w tempie około 30 proc. rocznie i jestem przekonany, że ta tendencja zostanie utrzymana. Ekspansja zagraniczna ma być uzupełnieniem naszej działalności.

Magazyny rosną m.in. na fali rozwoju e-commerce, bo pandemia mocno uderzyła w tradycyjny handel. Jak trwałe jest to paliwo?

Pandemia się skończy, ale nie zatrzyma to już rozpoczętych trendów. E-commerce zadomowił się na dobre, ale żeby ten sposób handlowania był sprawniejszy, żeby dostawy były realizowane szybciej, potrzebny jest rozwój infrastruktury: zarówno dużych centrów logistycznych, jak i obiektów „ostatniej mili".

Magazyny to nie tylko e-commerce, nowe powierzchnie są potrzebne firmom handlowym i produkcyjnych tworzącym większe zapasy, by zabezpieczyć łańcuchy dostaw i uniknąć problemów, jakie pojawiły się na początku pandemii.

Od 2009 r. oddaliście w Polsce 740 tys. mkw. magazynów, a w realizacji i przygotowaniu są projekty na ponad 1,6 mln mkw.

W realizacji mamy teraz ponad 0,5 mln mkw., przewiduję, że oddamy w tym roku 600–700 tys. mkw. – perspektywa zbudowania w rok tyle, ile przez dekadę, pokazuje, jak mocny mamy rynek w tych wyjątkowych czasach. Jesteśmy gotowi na więcej, mamy potencjał i zabezpieczone grunty z pozwoleniami na budowę – efekt będzie zależał od popytu.

W grudniu i styczniu informowaliście o pozyskaniu na wysokie stanowiska menedżerskie zagranicznych specjalistów związanych m.in. z funduszem Amstar. Celem jest ekspansja zagraniczna – jak wyglądają plany?

Na polskim rynku działamy od 2009 r., staliśmy się rozpoznawalnym, ogólnokrajowym graczem. Myśl o inwestycjach poza Polską kiełkowała już wcześniej, postanowiliśmy w tym roku zacząć ją realizować.

Pozostało 85% artykułu
Nieruchomości
Osiedle przy Błoniach w Rumi coraz większe
Nieruchomości
ED Invest z nadzwyczajną dywidendą i planami ekspansji
Nieruchomości
Francuska Park. Rozrasta się katowickie osiedle Atalu
Nieruchomości
Stacja Kopernik w Częstochowie na zielonym świetle
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Nieruchomości
Oportunistyczna transakcja GTC w Niemczech. Czas na mieszkania na wynajem