Reklama

Ulice i galerie handlowe. Gdzie handel kwitnie, a gdzie upada?

Zamknięcie kilku sieci handlowych w Holandii w ciągu ostatnich dwóch lat spowodowało wzrost pustostanów w całym kraju. Jak jest w Polsce?

Aktualizacja: 05.04.2017 15:28 Publikacja: 05.04.2017 15:14

Ulice i galerie handlowe. Gdzie handel kwitnie, a gdzie upada?

Foto: materiały prasowe

Londyn wiedzie prym na rynku handlowym w Europie. Brytyjczycy wydają bowiem więcej w sklepach przy głównych ulicach handlowych, otwiera się tam więcej nowych sklepów niż na innych rynkach, a wzrost czynszów osiąga dwucyfrowe wartości - 48-proc. skok w 2016 r. w porównaniu do poprzedniego roku - wynika z najnowszego raportu Colliers International.

Najem w oparciu o czynsz od obrotu

- Rok 2016 był trzecim rokiem z rzędu, w którym odnotowano wzrost wydatków konsumentów w Europie, co było wynikiem niskiej inflacji oraz zwiększenia poziomu zatrudnienia i wynagrodzeń. Jeśli chodzi o sytuację w samym Londynie, znaczące zwiększenie kosztów najmu w roku 2017, w wyniku rewaluacji stawek czynszu i spodziewanego wzrostu inflacji, najprawdopodobniej spowoduje ograniczenie dalszego wzrostu czynszów w nadchodzącym roku. Sieci handlowe nadal skupiają się na obniżaniu kosztów, a obroty nie są stabilne, dlatego należy się spodziewać, że krótkoterminowe i bardziej elastyczne umowy, np. najem w oparciu o czynsz od obrotu, będą coraz bardziej popularne - wyjaśnia Paul Souber, dyrektor, Dział Powierzchni Handlowych w regionie EMEA w Colliers International.

Jego zdaniem, mając na uwadze znaczny popyt na powierzchnię handlową, zarówno ze strony lokalnych, jak i międzynarodowych marek, oraz fakt, że zagraniczni goście wydają więcej ze względu na osłabienie waluty, prognozy dla rynku handlowego w stolicy Wielkiej Brytanii są optymistyczne.

Reklama
Reklama

- Marki wywodzące się z Wielkiej Brytanii, które prowadzą sprzedaż swoich produktów za granicą, mogą liczyć na zyski, zwłaszcza ze sprzedaży internetowej. Ponadto, wysokie koszty najmu nie zniechęciły do ekspansji luksusowych marek, które wciąż otwierają w stolicy nowe sklepy i odnawiają te istniejące - uważa Paul Souber.

W Holandii - dołek

Etienne Van Unen, dyrektor, Dział Powierzchni Handlowych w regionie EMEA w Colliers International, zwraca uwagę, że w Europie nadal utrzymuje się niepewna sytuacja polityczna, zwłaszcza w związku z wyborami w Holandii, Francji i w Niemczech, która może przełożyć się na obniżenie aktywności biznesowej i konsumenckiej.

- Dodatkowo, sprzedaż internetowa nadal negatywnie odbija się na tradycyjnych kanałach sprzedaży i inne kraje mogą przejść podobny proces jak ten, który miał miejsce na rynku holenderskim - opowiada Etienne Van Unen. - Holandia nadal boryka się ze strukturalnym wzrostem liczby pustostanów na rynkach regionalnych. Oczekuje się dalszych spadków czynszów, pomimo dużego popytu na kluczowe lokalizacje w Amsterdamie, mieście, które nie poddaje się ogólnokrajowemu trendowi.

W Polsce - do przodu

Analitycy Colliers International przewidują, że wydatki sektorze handlowym w UE zwiększą się w 2017 roku o 2,2 w stosunku do roku poprzedniego. Zakupy podyktowane zasadami etycznymi są kolejnym rozwijającym się trendem.

Reklama
Reklama

- Najwyższy wzrost sprzedaży został odnotowany w Luksemburgu (14 proc.), w Rumunii (13,3 proc.), na Litwie (6,7 proc.), w Polsce (6,4 proc.) i w Wielkiej Brytanii (5,5 proc). Poza obszarem UE największy wzrost odnotowano w Serbii (7,1 proc.) i w Turcji (4,4 proc.). Natomiast w Rosji obserwowano dalszy spadek (-4,6 proc.) - podaje Colliers International.

Wzrost wydatków w sektorze handlowym w Dublinie należał do najwyższych wśród miast europejskich. Wynikało to z dużej aktywności najemców w związku z poszukiwaniem lokali przez marki lokalne i międzynarodowe. Czynsze na wielu głównych ulicach wzrosły w ciągu ostatnich kilku miesięcy.

Zamknięcie kilku sieci handlowych w Holandii w ciągu ostatnich dwóch lat spowodowało zwiększenie liczby pustostanów w całym kraju. W połączeniu z wolnym tempem odbudowywania się poziomu sprzedaży w sektorze handlowym wywołuje to presję na stawki czynszu.

Z kolei w Niemczech w 2016 r. warunki dla handlu były stabilne. W ciągu pięciu lat poprzedzających 2015 r. odnotowano duży wzrost stawek najmu za najlepsze lokale na największych ulicach handlowych w miastach w Niemczech - od 15 proc. w Monachium i w Düsseldorfie, do 36 proc. - w Berlinie.

W roku 2016 sytuacja na większości rynków się ustabilizowała, z wyjątkiem Berlina i Monachium, gdzie stawki najmu nadal rosły ze względu na duży popyt.

Chińczycy uratują Moskwę i Paryż?

Reklama
Reklama

Zmniejszenie liczby zagranicznych gości w Paryżu odcisnęło piętno zarówno na branży turystycznej, jak i handlowej, ale zwiększenie popytu w czwartym kwartale 2016 roku wskazuje na możliwość poprawy sytuacji w 2017 r. - uważają analitycy Colliers International.

Ich zdaniem rosnące zainteresowanie ze strony turystów z Chin i z krajów Bliskiego Wschodu dobrze wróży stolicy Francji. Pozostaje ona jednym z najbardziej ekskluzywnych miejsc na świecie, dzięki czemu otwiera się w niej coraz więcej sklepów oferujących towary luksusowe, takich jak pierwszy butik Vivienne Westwood.

Chociaż Rosja odnotowała spadek nowej podaży powierzchni handlowej w stosunku do lat poprzednich, nadal posiada największe zasoby powierzchni handlowej w budowie w Europie. Niepewna sytuacja gospodarcza nie odstraszyła marek luksusowych, które nadal napływają do Moskwy.

Napędzana sprzedaż

W Skandynawii prym wiódł Sztokholm, gdzie wzrost wydatków na rynku handlowym sięgnął 3,2 proc. w stosunku do roku poprzedniego.

Reklama
Reklama

Ożywienie gospodarki w Europie Południowej (Lizbona, Barcelona i Madryt) widać także w sektorze handlowym, zarówno wśród najemców, jak i inwestorów.

- Nadal dostrzegamy zasadniczy wpływ technologii na sektor handlowy oraz to, w jaki sposób oddziałuje ona na zachowania konsumentów. Płatności i zakupy przy pomocy urządzeń mobilnych dalej stanowią główne narzędzia tych zmian - uważa Paul Souber. - Fizyczna obecność klientów w sklepach stacjonarnych nadal ma istotne znaczenie dla marek, ale muszą one coraz szerzej wykorzystywać osiągnięcia technologii w swoich działaniach marketingowych, aby napędzać sprzedaż.

Nieruchomości mieszkaniowe
Bruksela ma plan na tanie mieszkania. Kolejne regulacje zamiast usuwania barier?
Nieruchomości
Produkcyjna sinusoida mieszkaniowa. Po mocnym październiku chudy listopad
Nieruchomości
Rynek najmu schodzi z górki. Ale są mieszkania, które znikają w kilka godzin
Nieruchomości
Używane mieszkania wróciły do łask kupujących
Nieruchomości
Bitwa o najlepsze biura. Najsłabsze obiekty wypadną z rynku
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama