Więcej cyfrowej telewizji

300 tys. abonentów korzysta z nowoczesnych usŁug TV w kablÓwkach. Operatorzy liczą, że cyfrowa technologia pozwoli poprawić ofertę i zwiększyć przychody

Publikacja: 27.03.2008 02:07

Więcej cyfrowej telewizji

Foto: Rzeczpospolita

Dzisiaj największy operator kablowy w Polsce UPC (1 mln abonentów) zaczyna testować usługi telewizji cyfrowej. Do komercyjnej oferty wejdą w maju. UPC zdecydował się na to jako ostatnia z dużych sieci kablowych.

– Platforma analogowa ma ograniczoną pojemność. Wprowadzenie nowego kanału wiąże się z usunięciem innego. Brak telewizji cyfrowej blokuje rozwój oferty programowej. Cyfrowe usługi pomogą nam w utrzymaniu dotychczasowych klientów i zwiększeniu przychodów – mówi Simon Boyd, prezes UPC Polska.

Cyfrowe usługi są dostępne w polskich sieciach od kilku lat. Osiągnięcia operatorów w sprzedaży są różne. Stołeczny Aster w ciągu czterech lat zdobył 60 tys. abonentów. Vectrze w ciągu niespełna półtora roku udało się zachęcić 100 tys. Vectra jednak rozdaje dekodery abonentom najdroższych pakietów telewizyjnych, Aster natomiast oferuje cyfrową TV jako odrębną usługę. Zainteresowało się nią 15 proc. abonentów. Dla porównania wielkopolska Inea ma wśród swoich klientów już 32 proc. abonentów cyfrowej TV. Do końca roku odsetek ma wzrosnąć do 50 proc., a do końca przyszłego – do 80 proc. Wielkopolska firma ma prostą strategię – cyfrowy pakiet jest minimalnie droższy niż analogowy, a za dekodery nie ma dodatkowych opłat. Operator chce zwiększać wpływy dzięki sprzedaży tematycznych pakietów programowych, a w przyszłości także nowych produktów.

Z cyfrowymi usługami eksperymentują również mniejsi operatorzy, jak Tesat czy MTK Star. Można szacować, że cała branża zdobyła 250 – 300 tys. abonentów cyfrowej TV. To 4 – 4,5 razy więcej niż półtora roku temu (70 – 80 tys.), ale wciąż tylko 7 proc. wszystkich abonentów telewizji kablowej. Tymczasem platformy satelitarne mają ponad 3 mln abonentów cyfrowej TV.

W przyszłym roku może wystartować naziemna telewizja cyfrowa. Bez abonamentu – po zakupie cyfrowego dekodera (200 – 400 zł) – będzie można oglądać w niej od kilku do kilkunastu kanałów telewizyjnych. Operatorzy kablowi nie wydają się tym szczególnie zmartwieni.

– Nasz projekt cyfryzacji uwzględniał m.in. pojawienie się naziemnej telewizji cyfrowej. Należy przy tym pamiętać, że taka telewizja z racji swojej technologii ma znacznie więcej ograniczeń w stosunku do scyfryzowanych kablówek i platform satelitarnych (nie jest np. interaktywna – przyp. red.) – mówi Tomasz Żurański, prezes zarządu Vectry. Jego konkurenci dodają, że nikt jeszcze nie wie, jaki dokładnie będzie plan wdrażania naziemnej telewizji cyfrowej.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

l.dec@rp.pl

Dzisiaj największy operator kablowy w Polsce UPC (1 mln abonentów) zaczyna testować usługi telewizji cyfrowej. Do komercyjnej oferty wejdą w maju. UPC zdecydował się na to jako ostatnia z dużych sieci kablowych.

– Platforma analogowa ma ograniczoną pojemność. Wprowadzenie nowego kanału wiąże się z usunięciem innego. Brak telewizji cyfrowej blokuje rozwój oferty programowej. Cyfrowe usługi pomogą nam w utrzymaniu dotychczasowych klientów i zwiększeniu przychodów – mówi Simon Boyd, prezes UPC Polska.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Media
Zmarł Wiesław Podkański, wieloletni prezes Ringier Axel Springer Polska
Media
Radio Zet: Daniel Obajtek chciał kupić „Rzeczpospolitą”. Nie kupił, ale wydał setki tysięcy złotych
Media
TVN jednak nie zmieni właściciela. Zarząd informuje o przyczynach
Media
Rosjanie są zmęczeni propagandą. Porzucają kremlowską telewizję
Media
Znów gorąco wokół TVN. Nowe informacje o inwestorach