Wpływy z płatnej telewizji i VoD przestają rosnąć

Dochody operatorów z abonamentów i opłat za wideo na żądanie w Europie wzrosną w ciągu najbliższych pięciu lat tylko o 1 proc.

Publikacja: 16.10.2014 12:51

Dochody operatorów z abonamentów i opłat za wideo na żądanie w Europie wzrosną w ciągu najbliższych

Dochody operatorów z abonamentów i opłat za wideo na żądanie w Europie wzrosną w ciągu najbliższych pięciu lat tylko o 1 proc.

Foto: Fotorzepa, Dominik Pisarek Dominik Pisarek

Na konsolidującym się i obrastającym w dodatkowe pakiety i usługi rynku Digital TV Research podliczyło przychody operatorów płatnej telewizji i firm telekomunikacyjnych, jakie pochodzą z subskrybowania kanałów telewizyjnych i wideo na żądanie.

Z raportu wynika, że w ciągu najbliższych pięciu lat łączne przychody tak podliczonej branży wzrosną (do 36,2 mld dol. w 2020 roku), ale będzie to wzrost śladowy, bo zaledwie o 1 proc. – W 50 ze 103 analizowanych firm, w tym sześciu z dziesięciu największych, wpływy w tym czasie spadną – podają analitycy.

To skutek zarówno nasycenia rynku, jak i nasilającej się na nim konkurencji. Chodzi m.in. o strony serwisów wideo w internecie. Jesienią na nowych europejskich rynkach (w tym francuskim i niemieckim) zadebiutował amerykański Netflix, który w przyszłym roku zapewne jeszcze rozszerzy działalność w tym regionie.

Na czele operatorów oferujących telewizję oraz VoD za pięć lat wciąż będzie się według prognoz plasować brytyjska platforma BSkyB, której wpływy z tych dwóch źródeł sięgną wtedy 6,44 mld dol. Kolejne będzie Liberty Global (właściciel UPC), ale obaj liderzy odnotują w nadchodzących latach spadki wpływów. Największym przegranym będzie w analizowanym przedziale czasowym francuski operator CanalSat – jego przychody z usług telewizyjnych spadną w tym czasie najbardziej, bo aż o 355 mln dol.

Po stronie wygranych, czyli tych wciąż odnotowujących zwyżki, znajdą się niemieckie Sky Deutschland i Kabel Deutschland oraz włoska platforma satelitarna Sky Italia.

Podwoją się przychody z subskrypcji telewizyjnych i VoD firm Telecom Italia, bułgarskiego Vivacomu, greckiego OTE i węgierskiego MinDig – podano w prognozie.

W związku z tym, że rynek tego rodzaju usług jest już w Europie mocno zagospodarowany, aż 40 proc. operatorów odnotuje w ciągu najbliższych pięciu lat spadek liczby swoich telewizyjnych abonentów.

Na drugim biegunie znajdzie się m.in. rosyjski operator satelitarny Tricolor, który przyłączy w tym czasie 3,8 mln nowych klientów.

Wzrośnie też liczba klientów Telecom Italia, hiszpańskiej Telefoniki, bułgarskiego Vivacomu, brytyjskiego TalkTalk, greckiego OTE i rosyjskiego Vimpelcomu.

Taka sytuacja w naturalny sposób mobilizuje firmy do zawierania strategicznych partnerstw i do planowania przejęć.

Vodafone już kupiło Kabel Deutschland i hiszpańskie Ono, Liberty Global przejął holenderskiego operatora Ziggo. Do ogromnej fuzji przymierza się brytyjska platforma BSkyB, która skupi udziały w Sky Italia i Sky Deutschland od 21st Century Fox, by stworzyć jedną, gigantyczną paneuropejską firmę.

Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Chińczycy przegrali w sądzie w USA w sprawie TikToka. Co dalej z aplikacją?