Polacy chętnie płacą za newsy w internecie

Za dostęp do wybranych artykułów oraz subskrypcję witryn z najnowszymi informacjami płacimy częściej niż Brytyjczycy, Hiszpanie czy Niemcy – wynika z najnowszych badań

Aktualizacja: 23.10.2015 08:19 Publikacja: 23.10.2015 01:01

Jesteśmy europejskimi liderami, jeśli chodzi o płacenie za newsy w sieci. W ubiegłym roku zrobiło to 17 proc. polskich internautów, którzy wchodzą do sieci w poszukiwaniu najnowszych informacji. A 7 proc. miało zasubskrybowane takie usługi. Takie dane przynosi pierwszy uwzględniający Polskę raport o korzystaniu z mediów, przygotowany przez brytyjski Reuters Institute for the Study of Journalism, działający przy Uniwersytecie w Oksfordzie.

W obu przypadkach wypadamy bardzo korzystnie na tle innych, bardziej dojrzałych mediowych rynków, jak brytyjski, niemiecki, austriacki, holenderski czy hiszpański.

Za newsy w sieci choć raz w 2014 r. zapłaciło 11 proc. internautów w Hiszpanii, 10 proc. w Holandii i tylko po 7 proc. w Czechach, Portugalii i Niemczech, a jeszcze mniej w Wielkiej Brytanii i Austrii (w tym ostatnim przypadku wytłumaczeniem jest zapewne ogromna popularność gazet papierowych).

Smartfony źródłem newsów

Polacy po raz pierwszy przebadani w Digital News Report (wraz z pięcioma innymi rynkami – Czechami, Turcją, Austrią, Portugalią i Holandią), z jednej strony okazują się być na tle innych okolicznych nacji bardzo już oswojeni z nowymi technologiami.

Ponad połowa z osób, które zdobywają newsy w cyfrowym świecie, korzysta przy tym ze smartfona (w żadnym z innych krajów oprócz Turcji ten odsetek nie przekracza 50 proc. a średnia dla 18 krajów z całego świata wynosi 45 proc.), choć tylko 14 proc. deklaruje, że to właśnie smartfon jest w tym celu używany najczęściej (królują laptopy i komputery stacjonarne, które są pierwszym wyborem przy szukaniu newsów dla 75 proc. polskich internautów).

– To, co w Polsce odbiega od ogólnoeuropejskich wyników, to fakt, że choć nasycenie smartfonami na rynku jest relatywnie duże, wciąż z jakiegoś powodu znacznie chętniej niż w innych krajach korzysta się tu przy przeglądaniu internetu z laptopów – mówił „Rzeczpospolitej" Nic Newman z Reuters Institute for the Study of Journalism podczas niedawnej wizyty w Polsce.

Nie jesteśmy również liderami, jeśli chodzi o korzystanie z newsowych aplikacji mobilnych, ale za to prowadzimy wśród przebadanych krajów, jeśli chodzi o korzystanie z newsów przez... telewizor z dostępem do internetu – robi tak 21 proc. internautów.

W ogóle jesteśmy społeczeństwem bardzo telewizyjnym – dla 56 proc. polskich internautów to telewizja jest głównym źródłem informacji i jesteśmy pod tym względem liderem w zestawieniu obejmującym także Portugalię, Niemcy, miasta tureckie, Czechy, Holandię, Wielką Brytanię, Hiszpanię i Austrię.

Ważna gospodarka

Internet (w tym media społecznościowe) jest głównym źródłem dla 32 proc. osób regularnie sprawdzających newsy w Polsce, radio dla 6 proc., a papierowe gazety – dla 2 proc.

– W wielu krajach widzimy duże różnice między korzystaniem z tradycyjnych i cyfrowych mediów – mówi Richard Fletcher, główny autor raportu.

– W Polsce obserwujemy interesująca równowagę pomiędzy korzystaniem z popularnych stricte cyfrowych lokalnych marek i z innowacyjnych modeli płatności online oraz tradycyjnymi markami mediowymi i zachowaniami. Ciekawe będzie przyglądanie się, czy ta równowaga zostanie zachowana w kolejnych latach – dodaje Richard Fletcher.

Wśród tych internautów, którzy za cyfrowe informacje jeszcze nie płacą, w naszym kraju planuje to zrobić 13 proc. Co ciekawe – aż 27 proc. polskich odbiorców cyfrowych newsów za ważne uważa informacje gospodarcze.

To więcej niż w innych przebadanych krajach. W Niemczech analogiczny wskaźnik wynosi zaledwie 12 proc., w Wielkiej Brytanii 20 proc., a w  Hiszpanii 15 proc.

Opinia

Maciej Hoffman, dyrektor generalny Izby Wydawców Prasy

Wyniki tego badania potwierdzają, że polscy internauci doceniają sprawdzone informacje i gotowi są za dostęp do nich płacić. To dobra wiadomość, która oznacza, że górą są zwłaszcza portale wydawców prasy. Wraz z popularnością płatnych serwisów z treściami newsowymi znika też wydawcom problem powiązany z rynkiem reklamy i zyskującymi na popularności adblockami. 7 proc. płacących subskrypcje to oczywiście znacznie mniej, niż oczekiwaliby wydawcy, ale też zawsze byliśmy społeczeństwem bardzo telewizyjnym, więc nie dziwi mnie wysoki wskaźnik telewizji jako głównego źródła informacji.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie