Świąteczny worek z transakcjami

Wirtualna Polska Holding za 1 mld zł kupi grupę turystyczną Invia i mocno urośnie. Również za miliard, ale euro sprzedany ma być TVN. Komu?

Publikacja: 24.12.2024 05:59

Według analityków żadna z notowanych na giełdzie spółek medialnych nie przejmie samodzielnie TVN-u

Według analityków żadna z notowanych na giełdzie spółek medialnych nie przejmie samodzielnie TVN-u

Foto: Bloomberg/Lukasz Sokol

Koniec 2024 roku okazał się gorącym okresem na rynku fuzji i przejęć w segmencie TMT (telekomunikacja, media, technologii) w Polsce.

Transakcje za miliardy na polskim rynku TMT

Najpierw Warner Bros. Discovery (WBD) oficjalnie przyznał, że rozważy strategiczne opcje, w tym sprzedaż jednego z największych prywatnych nadawców telewizyjnych w Polsce – Grupy TVN.

W przedświąteczny poniedziałek zaś Wirtualna Polska Holding poinformowała, że wyda około 1 mld zł na wywodzącą się z Czech grupę serwisów turystycznych Invia. Kupi ją od chińskiego funduszu CITIC Europe Holding oraz Rockaway Capital, europejskiej grupy inwestycyjnej zarządzającej portfelem o wartości 2,3 mld euro.

Invia w 2011 r. kupiła znany w Polsce serwis Travelplanet. Obecnie jej roczne przychody sięgają 183 mln euro (prawie 790 mln zł), a skorygowana EBITDA 37 mln euro (około 160 mln zł). Z jej usług skorzystało w ostatnim roku ponad 2 mln turystów – podała WPH. Po ogłoszeniu ramowej umowy przejęcia kurs akcji WPH urósł w poniedziałek o 13 proc. do 77 zł.  

Wirtualna Polska zaczeka na ważne decyzje. Jedna z Chin 

Dla giełdowej firmy zakup Invia (o ile zgodzą się na transakcję chiński i polski urzędy antymonopolowe) oznaczać będzie powiększenie skali biznesu o niemal połowę. Przez 12 miesięcy zakończone we wrześniu 2024 r. przychody grupy WPH wyniosły ponad 1,5 mld zł, a skorygowana EBITDA blisko 450 mln zł.

Według Reutersa Warner WBD chciałby za TVN około 1 mld euro, czyli około 4,5 mld zł. Doradzający WBD JPMorgan ma zaprosić potencjalnych zainteresowanych do rozmów na początku 2025 r.

Analitycy i osoby z branży, z którymi rozmawialiśmy, uważają, że żadna z notowanych na giełdzie spółek medialnych nie przejmie samodzielnie TVN-u. Agory wzmocnionej o nadawcę Radia Zet czy WPH nie będzie na to jeszcze stać. Cyfrowy Polsat ma zaś za duży udział w telewizyjnym rynku.

Księżopolski z Haitong Banku: Agory nie będzie stać TVN

- Mało która polska firma medialna mogłaby sobie pozwolić na przejęcie TVN. W mojej ocenie Agory, która wyprowadza biznes kinowy z kłopotów i która niedawno przejęła kontrolę nad Eurozetem nie będzie stać na taką transakcję, gdyby miała ją realizować samodzielnie – mówi Konrad Księżopolski, dyrektor ds. fuzji i przejęć w Haitong Banku.

Media wśród potencjalnych kupców wymieniały czeską grupę inwestycyjną PPF założoną przez nieżyjącego Petra Kellnera. Jiri Smejc, prezes PPF w rozmowie z Reutersem, zaprzeczył jednak wcześniej, aby TVN interesował tę firmę.

Jednym z kandydatów do ręki TVN miał być węgierski nadawca TV2. Po tym, jak rząd Donalda Tuska wpisał na listę spółek pod ochroną tę stację (oraz Polsat), Węgrzy musieliby dostać zgodę Polski na ten krok. Wydaje się to obecnie mało prawdopodobne, chociaż – jak zwraca uwagę jeden z naszych rozmówców – wiele zależeć będzie od Amerykanów: nie tylko WBD, ale też amerykańskiej administracji pod rządami Donalda Trumpa.

Canal+ i TVN mają wspólny biznes. Analityk: Francuzi będą się umacniać

Wśród inwestorów dla TVN rzadko wspomina się o dość naturalnym kandydacie: Grupie Canal+. To część francuskiego koncernu Vivendi należącego do rodziny Bollore. Grupa Canal+ i TVN są udziałowcami Canal+ Polska, jednej z dwóch największych w naszym kraju platform płatnej telewizji. Grupa Canal+ poprzez SPI International jest już większościowym udziałowcem telewizyjnej grupy Kino Polska TV.

Maciej Bobrowski, analityk BDM, pytany, czy Grupa Canal+ może interesować się TVN, nie chce spekulować. – Canal+ Group wykazywał w ostatnich kwartałach aktywność na polu wzmocnienia pozycji w Afryce, Azji, ale także w naszym regionie. Naszym zdaniem w średnim horyzoncie Grupa Canal+ będzie chciała podejmować kolejne inicjatywy skutkujące wzmocnieniem swojej pozycji w rynku w regionie CEE. Akcentując budowę bazy odbiorców w streamingu plus zapewnienie dobrego kontentu. W naszym odczuciu to będzie przewodni motyw działań Canal+ Group – komentuje Bobrowski.

Przypomina, że Grupa Canal+ ma udziały w szwedzkiej firmie streamingowej Viaplay. Podobnie – PPF.

Media
To był bardzo burzliwy rok dla gier. Jaki będzie ten nadchodzący?
Media
„Globalny Chrząszcz”, nowość w ofercie podcastowej „Rzeczpospolitej”
Media
Nieoficjalnie: Warner Bros Discover rozpoczął proces sprzedaży TVN
Media
Kto przejmie majątek Solorza? Ekspert wyjaśnia, co się może stać
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Media
Dzieci Zygmunta Solorza wytoczą nowe działa. Już nie ukrywają, z kim walczą
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku