TVP nie ma praw do tegorocznego Euro

TVP zapewniła sobie prawa do nadawania wszystkich meczów piłkarskiej reprezentacji Polski w latach 2018–2022. Ale nie do tegorocznego Euro.

Publikacja: 21.04.2016 21:00

Pogłoski o tym, że TVP dopina już tylko z Polsatem porozumienie dotyczące odkupienia praw do części rozgrywek Euro 2016, krążyły po mediach od kilku dni. Tymczasem na czwartkowej, zwołanej dość nagle, konferencji prasowej TVP ogłosiła zakup znacznie większego pakietu rozgrywek, ale dotyczącego kolejnych lat.

Publiczny nadawca wygrał przetarg ogłoszony przez UEFA, a przeprowadzony przez agencję CAA Eleven, i w rezultacie będzie transmitować mecze piłkarskiej reprezentacji Polski w eliminacjach Euro 2020 i mistrzostw świata 2022 oraz dwóch cykli nowo utworzonych rozgrywek UEFA Ligi Narodów – 2019 i 2022. Ma też wyłączne prawa do rozgrywek Euro 2020.

– Postawiliśmy sobie za cel odbudowanie wielkiej telewizji publicznej, a nie ma wielkiej telewizji bez wielkiej piłki – mówił z patosem Jacek Kurski, prezes TVP.

Jak dodał Włodzimierz Szaranowicz, dyrektor TVP Sport, w rezultacie od 2018 do 2022 r. przez cztery lata reprezentacja Polski „będzie grała tylko w TVP".

– W sumie nadamy prawie 230 meczów o najwyższą stawkę – mówił i po raz kolejny nadmieniał, że dla TVP „bolesnym" doświadczeniem jest brak praw do nadawania rozgrywek piłkarskich w latach 2014–2018. Prawa do meczów tegorocznego Euro i eliminacji MS w 2018 r. ma Polsat.

– Wiedząc, ile trzeba za te prawa zapłacić, nie byliśmy w stanie wyasygnować takich pieniędzy – mówił Szaranowicz.

Futbol sportem strategicznym

O prawa do części rozgrywek Euro 2016 (w tym meczu otwarcia, półfinałów i finału) TVP walczyła w tym roku, ale wszystko wskazuje na to, że jednak na razie się nie udało. Na czwartkowej konferencji pytany o Euro 2016 Jacek Kurski odpowiedział tylko: – Nic w tej sprawie nie mam dziś do powiedzenia, poza tym, że piłka nożna jest w TVP sportem strategicznym.

Nieoficjalnie słychać, że czas na dopięcie formalności w sprawie potencjalnego nadawania relacji z Euro się kończy, a zaaprobowanej przez UEFA umowy z Polsatem wciąż nie ma – choć według doniesień mediów TVP była skłonna zapłacić za wspomniany pakiet 10 mln euro.

Z kolei za pakiet praw na lata 2018–2022 według informacji „Super Expressu" TVP zapłaci UEFA niecałe 300 mln zł. Płatności uiszcza się w ratach, z których ostatnia przypada dopiero na 2022 rok.

Tak wysokie wydatki na prawa nie będą już problemem dla TVP, jeśli w Polsce dojdzie w końcu do zmiany przepisów dotyczących finansowania mediów publicznych. We wtorek do Sejmu wpłynął projekt tzw. dużej ustawy medialnej, która ma na celu zapewnienie TVP i Polskiemu Radiu znacznie wyższych wpływów niż dotychczasowe z abonamentu radiowo-telewizyjnego (ma je zagwarantować tzw. opłata audiowizualna).

Reprezentacja dobrem narodowym

Niezależnie od ceny praw, zdaniem ekspertów, najnowsze sportowe zakupy TVP mają sens.

– Mecze reprezentacji są swoistym dobrem narodowym i naturalne jest, że powinny być transmitowane w TVP, choć wspominana kwota, jaką TVP za nie zapłaci, jest imponująca – uważa Jędrzej Hugo-Bader z agencji Havas Sports & Entertainment.

Jego zdaniem nawet całkowity brak meczów Euro 2016 w dłuższym terminie TVP wizerunkowo jednak nie zaszkodzi, bo kibice zainteresowani rozgrywkami nie będą się skupiać na tym, gdzie obejrzą relacje z Euro 2016, w Polsacie czy TVP.

– Brak tak dużych i ważnych rozgrywek w TVP nie byłby jednak dla tego nadawcy niczym dobrym. Jest coś takiego jak rola mediów publicznych i transmitowanie turnieju, który budzi tak duże zainteresowanie, to pewna konieczność – uważa Hugo-Bader.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie