Mimo planowanego wyłączenia tzw. third party cookies w przeglądarce Chrome, należącej do Google'a, IAB Polska ocenia, że w kolejnych latach (do 2024 r.) wydatki na reklamę graficzną w sieci będą rosły.
Miliony do wzięcia
Zdaniem IAB Polska, wydatki na reklamę graficzną w polskim internecie powiększą się w sumie do 2024 r. o około 400 mln zł (prawie 16 proc.) z 2,5 mld zł do 2,86 mld zł.
Co ciekawe, wzrost ten pochodzić ma przy tym głównie z tzw. kampanii programatycznych, które za trzy lata skupiać mają budżety w wysokości ponad 1,9 mld zł, o 44 proc. więcej niż w 2021 r.
Paradoks polega na tym, że to ta część rynku, która najbardziej zmieni się za sprawą decyzji Google'a. Chodzi o to, że – mówiąc w uproszczeniu – w tzw. programmatiku – reklamodawcy wykupujący kampanie uczestniczą w aukcjach danej powierzchni reklamowej dzięki specjalnym algorytmom i informacji o pojawieniu się tam użytkownika. Dane o użytkowniku, zbierane przez „ciasteczka" były do tej pory istotną kwestią.
Zdaniem ekspertów zamiast danych o użytkownikach z „ciasteczek" pojawią się nowe sposoby umożliwiające realizację efektywnych kampanii w internecie. Z badania przeprowadzonego przez IAB wynika przy tym, że w segmencie programatycznym dojdzie do przetasowań, za sprawą których przepłyną budżety rzędu 300–450 mln zł.